Oda

Norges første matbutikk laget for småbarnsforeldre

Kan fremtidens dagligvarebutikk være et lekeland for barn? Ja, mener gründer og daglig leder Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no. Onsdag åpnet Norges største matbutikk på nett dørene til sin første fysiske butikk i Oslo.
BUTIKKSJEF: Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer og daglig leder i Kolonial.no, har åpnet dørene til sin første fysiske butikk; et lekeland hvor barn kan leke mens foreldrene handler. Foto: Åsmund Holien Mo

På skiltet over inngangsdøren står det ”Matbutikken”, men inne i lokalet på Alexander Kiellands plass er det lite som minner om en vanlig dagligvarebutikk. Her er handlevogner byttet ut med barnevogner, og kasser og køer byttet ut med dinosaurer og romskip.

– Velkommen til fremtidens butikk, sier Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer og daglig leder i Kolonial.no.

Onsdag åpnet han dørene til Kolonial.nos aller første fysiske butikk; et lekeland hvor barn kan leke mens foreldrene handler i butikkens caféavdeling – eller ”foreldreparkering”. Matvarene kan man få levert hjem, eller de kan plukkes opp som ved et vanlig hentepunkt.

Endrer spillereglene på nytt

Helt siden oppstart i 2013 har Kolonial.no utfordret den tradisjonelle måten å handle dagligvarer på. Det siste året har selskapet lansert app, testet selvkjørende hentepunkt og hjemlevering av matvarer med drone. Med den nye butikken, endres spillereglene på nytt.

– Vi vet ikke hvordan fremtidens matbutikk vil se ut, men vi vet at handleopplevelsen vil bli helt annerledes. Den er allerede annerledes. I dag kan alt være en butikk, og du kan handle hvor som helst, når som helst. Nå håper vi at så mange som mulig vil komme innom den nye butikken vår og oppleve hvor behagelig det faktisk kan være å handle mat – også med små barn på slep, sier Munthe-Kaas.

Og han er ikke den eneste som tror på endring. I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse, sier 56 prosent at de tror måten de går i butikken på vil endre seg de neste ti årene. I Oslo og Akershus, Kolonial.nos største marked, tror 67% dette.

Inspirasjon fra neste generasjon

Digitalisering og automatisering er på full fart inn i dagligvarebransjen, og de siste årene har både selvbetjente kasser og automatisering av lagerarbeid inntatt norske butikker.

– Det betyr ikke nødvendigvis at vi får et dramatisk fall i sysselsetting, eller tomme butikklokaler og mindre levende byer. Folk vil fortsette å handle, men på nye måter. Kanskje er Barnas Lekeland et blikk inn i fremtiden? Jobbinnholdet til enkelte arbeidsgrupper vil kanskje endres, men folk vil fortsatt handle mat, sier Munthe-Kaas som nettopp tilkalte fremtidens handlere da den nye butikken skulle utformes.

– Lokalet sto tomt, og vi fikk lyst til å bruke det til noe positivt, så vi spurte rett og slett barn hvordan de ønsker at fremtidens matbutikk skal se ut. Resultatet er noe helt annet enn den tradisjonelle butikken, og beviser at når noe forsvinner, kan det oppstå noe nytt og bedre.

Småbarnsforeldre skyr matbutikken mest

Kolonial.no forventer at konseptet vil treffe godt hos småbarnsforeldre. Tall fra Respons Analyse viser at det er folk i aldersgruppen 25-34 år og 35-44 år som skyr matbutikken mest. Her sier henholdsvis 31 og 36 prosent at de synes det å handle mat er en stor tidstyv, mens 25 og 23 prosent sier de synes det er stressende å gå i matbutikken på hverdager.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Se lekelandet som også er en matbutikk. Laget av barn, for barn.Videokanal

Bilder

Last ned bilde
GODKJENT: Lekene i butikken er utviklet sammen med barn. Det hemmelige beskjedsystemet godkjennes av Aksel (3) fra Tåsenløkka Barnehage. Foto: Åsmund Holien Mo
Last ned bilde
FULL FART: I ”Matbutikken” er kasser og køer byttet ut med skumbasseng og dinosaurer. Foto: Åsmund Holien Mo
Last ned bilde
FORELDREPARKERING: Matbutikken har egen café hvor foreldrene kan drikke kaffe og handle mens barna leker. Foto: Åsmund Holien Mo
Last ned bilde
I SVING: Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer og daglig leder i Kolonial.no, i full sving i sin nye butikk. Foto: Åsmund Holien Mo

Om Oda

Oda
Nydalsveien 24

24 17 99 99https://oda.com/no/

Den første Kolonial.no-butikken har fått navnet «Matbutikken», og er et lekeland hvor barn kan leke mens foreldrene handler dagligvarer over en kopp kaffe i Kolonial.no-appen. Matvarene kan leveres hjem, eller de kan plukkes opp som ved et vanlig hentepunkt. Butikken ligger på Kiellands Hus på Aleksander Kiellands Plass i Oslo (Waldemar Thranes gate 72), og vil være åpen mellom 10.00–18.00 alle dager. Sammen med Respons Analyse har Kolonial.no gjennomført en undersøkelse hvor man har sett på folks syn på det å gå i matbutikken, samt hvilke tanker folk har om utviklingen i dagligvarebransjen. En oppsummering av undersøkelsen kan sendes om ønskelig.

Følg pressemeldinger fra Oda

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Oda