Norges første matbutikk laget for småbarnsforeldre
På skiltet over inngangsdøren står det ”Matbutikken”, men inne i lokalet på Alexander Kiellands plass er det lite som minner om en vanlig dagligvarebutikk. Her er handlevogner byttet ut med barnevogner, og kasser og køer byttet ut med dinosaurer og romskip.
– Velkommen til fremtidens butikk, sier Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer og daglig leder i Kolonial.no.
Onsdag åpnet han dørene til Kolonial.nos aller første fysiske butikk; et lekeland hvor barn kan leke mens foreldrene handler i butikkens caféavdeling – eller ”foreldreparkering”. Matvarene kan man få levert hjem, eller de kan plukkes opp som ved et vanlig hentepunkt.
Endrer spillereglene på nytt
Helt siden oppstart i 2013 har Kolonial.no utfordret den tradisjonelle måten å handle dagligvarer på. Det siste året har selskapet lansert app, testet selvkjørende hentepunkt og hjemlevering av matvarer med drone. Med den nye butikken, endres spillereglene på nytt.
– Vi vet ikke hvordan fremtidens matbutikk vil se ut, men vi vet at handleopplevelsen vil bli helt annerledes. Den er allerede annerledes. I dag kan alt være en butikk, og du kan handle hvor som helst, når som helst. Nå håper vi at så mange som mulig vil komme innom den nye butikken vår og oppleve hvor behagelig det faktisk kan være å handle mat – også med små barn på slep, sier Munthe-Kaas.
Og han er ikke den eneste som tror på endring. I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse, sier 56 prosent at de tror måten de går i butikken på vil endre seg de neste ti årene. I Oslo og Akershus, Kolonial.nos største marked, tror 67% dette.
Inspirasjon fra neste generasjon
Digitalisering og automatisering er på full fart inn i dagligvarebransjen, og de siste årene har både selvbetjente kasser og automatisering av lagerarbeid inntatt norske butikker.
– Det betyr ikke nødvendigvis at vi får et dramatisk fall i sysselsetting, eller tomme butikklokaler og mindre levende byer. Folk vil fortsette å handle, men på nye måter. Kanskje er Barnas Lekeland et blikk inn i fremtiden? Jobbinnholdet til enkelte arbeidsgrupper vil kanskje endres, men folk vil fortsatt handle mat, sier Munthe-Kaas som nettopp tilkalte fremtidens handlere da den nye butikken skulle utformes.
– Lokalet sto tomt, og vi fikk lyst til å bruke det til noe positivt, så vi spurte rett og slett barn hvordan de ønsker at fremtidens matbutikk skal se ut. Resultatet er noe helt annet enn den tradisjonelle butikken, og beviser at når noe forsvinner, kan det oppstå noe nytt og bedre.
Småbarnsforeldre skyr matbutikken mest
Kolonial.no forventer at konseptet vil treffe godt hos småbarnsforeldre. Tall fra Respons Analyse viser at det er folk i aldersgruppen 25-34 år og 35-44 år som skyr matbutikken mest. Her sier henholdsvis 31 og 36 prosent at de synes det å handle mat er en stor tidstyv, mens 25 og 23 prosent sier de synes det er stressende å gå i matbutikken på hverdager.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Se lekelandet som også er en matbutikk. Laget av barn, for barn.Videokanal
Nøkkelord
Kontakter
Mats André KristiansenMarkedssjef
Tel:41219590matsandre@kolonial.noBilder
Om Oda
Den første Kolonial.no-butikken har fått navnet «Matbutikken», og er et lekeland hvor barn kan leke mens foreldrene handler dagligvarer over en kopp kaffe i Kolonial.no-appen. Matvarene kan leveres hjem, eller de kan plukkes opp som ved et vanlig hentepunkt. Butikken ligger på Kiellands Hus på Aleksander Kiellands Plass i Oslo (Waldemar Thranes gate 72), og vil være åpen mellom 10.00–18.00 alle dager. Sammen med Respons Analyse har Kolonial.no gjennomført en undersøkelse hvor man har sett på folks syn på det å gå i matbutikken, samt hvilke tanker folk har om utviklingen i dagligvarebransjen. En oppsummering av undersøkelsen kan sendes om ønskelig.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
Tidligere sjef i Tesco og Amazon blir ny konsernsjef i Oda14.3.2024 10:45:00 CET | Pressemelding
Etter 10 år går gründer Karl Munthe-Kaas av som konsernsjef i Oda group og blir styremedlem. Chris Poad, tidligere adm. dir. for Tescos netthandel og flere sentrale lederroller i Amazon blir ny konsernsjef. Jesper Højer, tidligere konsernsjef for Lidl International, er ny styreleder.
Nina Mikaelsen ny markedsdirektør i Oda29.1.2024 10:37:18 CET | Pressemelding
Oda har ansatt Nina Mikaelsen som ny markedsdirektør i Oda Norge. Mikaelsen kommer fra stillingen som leder for merkevare og markedskommunikasjon i flyselskapet Norwegian. - Oda er uten tvil en gamechanger i norsk dagligvare, men også i folks liv. Jeg er glad for å ha blitt en del av Oda-laget og ser frem til å bruke min erfaring fra Norwegian til å bidra til Odas vekst og utvikling, sier Nina Mikaelsen.
Oda og Mathem fusjonerer: Blir Nordens største matbutikk på nett16.11.2023 10:15:00 CET | Pressemelding
Oda, Norges største matbutikk på nett, har inngått avtale om å fusjonere med sin svenske motpart Mathem. Sammen vil de bli markedsledende i Norden med en samlet omsetning på over fem milliarder NOK.
Rekordsommer for Oda21.8.2023 06:55:00 CEST | Pressemelding
Oda har opplevd sin sterkeste sommer noensinne. I juli vokste matbutikken på nett med over 20 prosent.
Oda rendyrker satsing på logistikk og distribusjon og avslutter forbrukerrettet virksomhet i Tyskland21.6.2023 15:00:02 CEST | Pressemelding
Oda ønsker å satse på selskapets verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi og faser ut matleveringstjenesten i Tyskland.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom