Norges første konferanse om minoritetsspråklige medier

21.4.2016 14:46 | Bosnisk Post

– Å ha tilgang til nyheter og samfunnsinformasjon på sitt eget morsmål er avgjørende viktig for nye som kommer til Norge. Det gjelder både nyheter fra så vel politisk virksomhet som kulturelle aktiviteter, uttaler redaktør Dzevad Tasic, som inviterer til den første konferansen om minoritetsspråklige medier.

Siden 1979 har ulike minoritetsspråklige medier dukket opp i Norge. Av forskjellige grunner har de eksistert i kortere eller lengre tid. Det er ikke til å legge skjul på at en gradvis nedtrapping av statlig støtte er en av hovedårsakene til trange tider for denne mediegruppen. Det var også grunnen til at for eksempel Bosnisk Post med Dzevad Tasic i spissen måtte stenge døren høsten 2015. Da ble avisen lagt ned etter vellykket drift i 20 år.

På konferansen den 28. april vil det bli en bred presentasjon av hvilken betydning mediene har for de minoritetsspråklige gruppene i Norge og hvilke konsekvenser tapet av medier har for innvandrerne. Representanter fra innvandrergrupper vil legge fram sine medieerfaringer.  Leder for Mediemangfoldsutvalget, direktør Knut Åmås i Fritt Ord, vil sette de minoritetsspråklige mediene inn i det totale mediemangfoldet.  Professor Elisabeth Eide vil i sitt foredrag sette søkelyset på hvor viktig det er for et samfunn å høre mange stemmer tale.

Konferansen som er den første i sitt slag i Norge, støttes av Fritt Ord og Bergesenstiftelsen. Den holdes i lokalene til Høgskolen i Oslo og Akershus og avsluttes med en paneldebatt hvor Stortingspolitikere deltar sammen med representanter for UDI og Norsk Presseforbund.

For mer informasjon om konferansen kan følgende kontaktes:

Dzevad Tasic, tlf 482 05 888

Tora Herud, tlf 917 57 318

Trond Degnes, tlf 918 51 622

Om Bosnisk Post

Bosnisk Post

Mysen

Følg saker fra Bosnisk Post

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bosnisk Post på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.