International Stunt Academy - ISA

Norges første fagskole i Stunt-skuespill søker fremtidens Actionhelter

Til høsten kan eventyrlystne skuespiller-spirer ta 60 fagskolepoeng i studiet «Action actors» ved International Stunt Academy som nylig ble akkreditert som fagskole av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga (NOKUT).

Med en fagskoleutdanning i stunt-skuespill vet arbeidsgiveren at du er topp utdannet i fag-området du brenner for.

Studietilbudet starter opp høsten 2018 med første kull på Sørlandet, nærmere bestemt i Tvedestrand. Videre skal ISA etablerere lokaler for kursvirksomhet, undervisning og produksjoner i Oslo.

Fagskoleutdanningen for Stunt-skuespiller er et heltidsstudie som går over ett år og gir 60 fagskolepoeng. Yrkestittelen heter Stunt-skuespiller på norsk og Action actor på engelsk.

21. April er det klart for opptaksprøver i Oslo og påmeldingen har nå startet.
Informasjon om opptaksprøver finnes på fagskolens hjemme-side: www.internationalstuntacademy.com

Fakta om International Stunt Academy

International Stunt Academy ble etablert av John Smith Kabashi som tidligere har drevet ISA som privat stuntskole i to år. Mange av elevene har etablert eget virksomhet etter skolegangen og har fått seg jobber i bransjen.

Studiet stunt-skuespill er utarbeidet etter erfaringer og undersøkelser som er blitt gjort i den private virksomheten gjennom elever, kurs deltagere og tett samarbeid med partnere i arbeidsmarkedet samt lærere som til daglig har sitt virke i utdanningssektoren. Det fantes til i dag ingen offentlig godkjent fullverdig utdanningstilbud for stunt-skuespiller, selv om behovet har vært der. Konklusjonen ble å etablere en fullverdig utdannelsestilbud for Stunt-skuespillere.

Hvem passer studiet for?
Studiet passer for de som vil jobbe i den voksende underholdningsbransjen. Det yrket er fysisk krevende, er det fordel om en er glad i å holde seg i god form.

På opptaksprøvene kan vi se at kandidater med bakgrunn og erfaring fra for eksempel kampsport, dans, skuespill, teater, ekstremsport, idrett, turn, parkour, akrobatikk ofte presterer bra på opptaksprøvene da de ofte besitter grunnleggende teknikker som er nødvending å ha fra før.

Vi tar inn studenter fra 18 år til 40 år. Klassene blir delt opp etter alder og nivå for å oppnå best mulig læringsutbytte og gruppedynamikk. Studiet passer godt for skuespillere, scenekamputøvere, idrettsfolk, stuntfolk, scenekamputøvere, dansere, parkourutøvere, kampsportutøvere og for øvrig alle som har en brennende interesse om å tilnærme seg kunnskap, kompetanse og ferdigheter for å kunne jobbe som stunt-skuespiller.

Fagskolen har bygd et grunnleggende relevant og bredt nettverk nasjonalt og internasjonalt som vil komme studentene til gode under og etter utdanningen. Denne jobben er i kontunuerlig utvikling og forbedring.

Stunt-skuespiller
En stunt-skuespiller er en utøver med fremragende egenskaper i fysikk og har god grunnkunnskap i skuespill med evnen til å fremføre og utøve stunt og skuespill samlet.

Stunt-skuespillere (Action actor`s) som for eksempel: Jackie Chan og Tom Cruise er et godt eksmepl på hvordan stunt-skuespill utøves i store internasjonale Hollywood filmer, enten det er i sjanger komedie, action, scie-fiction, drama, triller eller grøsser.

Følgende emner danner stunt-skuespiller studiet ved ISA
Stunt - Skuespill - Film- og scenekamp - Parkour - Entreprenørskap.

Arbeidsmarkedet
Gjennom blant annet anerkjente gjestelærere, regissører, stunt koordinatorer, stunt-skuespillere og produsenter vil studenter også lære mye om hvordan livet som stunt-skuespiller er. I tillegg er det viktig for oss at studietilbudet kontinuerlig kvalitetssikres og at vi holder en høy internasjonal standard.

Nyutdannede studenter vil kunne jobb over hele verden så lenge de har passet i orden. Dette kan være arbeidsområde som på: Film-, og TV prdouskjoner, den voksende video- og web industrien, scene, teater, motion capture for både film- og spill samt fornøyelsesparker m.m. Allerede i andre  semester vil studenter komme i kontakt med arbeidslivet som venter de etter eksaminering.

Stunt-skuespiller utdannelsen trener og lærer opp til å planlegge og utføre stunt-skuespill på en sikker og forsvarlig måte etter beste metoder og teknikker, kjenne egne begrensninger og samtidig formidle god visuell kunst og skaperkraft ut i fra manus, historie, følelser, karakter, tid, sted og rom. Kombinasjonsformen og performace av stunt og skuespill har blitt en mye mer relevant og aktuell en før.

Om International Stunt Academy
ISA ble etablert med bakgrunn i det manglende behovet på stunt-skuespiller og en trygg, sikker og fullverdig utdanning innen stunt-skuespillerfaget i Norden. Vi tror at uteksaminerte studenter fra ISA vil komme til å beri-ke kulturlivet og underholdningsbransjen gjennom solid og allsidig kunst og kompetanse. Firmaets fremste fortrinn er dedikerte fagpersoner fra hele verden som holder høy etisk standard, og som drives av sterk faglig og kunstnerisk motivasjon.

Som eneste godkjente fagskoleutdanning i stunt-skuespill tilbyr vi i International Stunt Aca-demy en fullverdig utdanning med fagskolepoeng, som nå er godkjent av NOKUT.

Studiet er også støttet av statens Lånekasse.

Vi vet vi kommer til å stå for en viktig utvikling med stuntfaget i spissen. Vi bærer et ansvar for verdiskaping og innovasjon på tvers av kulturlivet i Norge med faget i nåtid og i alle år fremover. Det er derfor særlig viktig for oss at studentkandidater også har et glimt i øyet, moden-heten og drivkraften til kommende pioneerer i stunt-skuespill.

I et sterkt voksende marked har vi i International Stunt Academy i vår kraft, sammen med våres internasjonale anerkjente samarbeidspartnere og ressurser gjennom mange års erfaringer, samarbeid, produksjoner og kjerneverdier utviklet og bygd et solid grunnlag som  danner en ny bransjestandard for sertifisering, kvalitet i utdanning og kursing i stuntfaget, stunt-skuespillere samt andre aktører i underholdningsbransjen.

Vi har med dette etablert den første og eneste fagskolen i stunt-skuespill faget med 60 fag-skolepoeng. Etter endt studie vil uteksaminerte Stunt-skuespillere få en tilhørighet og et godt rotfeste i et profesjonelt internasjonalt arbeidsmarked og kollegiet. Jobbmulighetene er desto større om man er villig til å jobbe andre steder i verden en bare i Norge. I ISA har vi fokus på stadig økt kompetanse og kvalitet. Sammen utvikler og bygger vi morgendagens helter i en spennende og spirende kreativ bransje i vekst, både nasjonalt og internasjonalt og er videre åpen for all relevant samarbeid.

Om studiet Stunt-skuespill
Stunt-skuespiller utdannelsen gir deg alt du trenger for å starte karriere som Action actor i Norge eller et internasjonalt marked. Studiet gir deg et solid grunnlag med breddeforståelse innenfor stunt og skuespill. Studiet har i hensikt å utdanne gode og profesjonelle stunt-skuespillere.

Med en fagskoleutdanning i Stunt-skuespill vet arbeidsgiveren at du er topp utdannet i fag-området du brenner for. Vår strategi for læring av stunt-skuespiller utdanningen er best når undervisningen er forankret på den praktiske virkeligheten i bransjen vi utdanner for.

Vi tror på nærhet til fag, bransje og yrke. Og vi tror på nærhet mellom teori og praksis for å best jobbe i et tverrfaglig miljø hvor ulik kompetanse og kunnskap møter hverandre i hensikt om samme måloppnåelse. Vår pedagogiske filosofi og faglig tilnærming handler om at du skal lykkes, både i fysiske ferdigheter, eksamen og i arbeidslivet.

Bilder

John Smith Kabashi

Om International Stunt Academy - ISA

International Stunt Academy - ISA
Arne Garborgs vei 26A
4900 Tvedestrand

+47 911 98 986http://www.internationalstuntacademy.com

Følg saker fra International Stunt Academy - ISA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra International Stunt Academy - ISA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.