Samferdselsdepartementet

Norges første byvekstavtale signert: Bergen blir grønnere – med Bybane og god tilrettelegging for sykling og gåing

Del

- Byvekstavtalen vil styrke samordningen av areal- og transportpolitikken i Bergen, og den er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som i dag signerte avtalen på vegne av staten sammen med kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. For Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune signerte fungerende fylkesordfører Pål Kårbø og byråd Anna Elisa Tryti.

Med signert avtale;  fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD
Med signert avtale; fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD

- Byene våre vokser og vi har ambisiøse mål for å redusere klimagassutslipp i årene fremover. Da må staten og kommunen samarbeide om å planlegge hvor vi bor, hvor vi jobber og hvordan vi skal reise, så dette både blir enkelt og klimavennlig, sier Sanner.

Bergen er det første byområdet som inngår byvekstavtale etter at regjeringen i 2016 besluttet å samordne bymiljøavtalene og byutviklingsavtalene. 

Byvekstavtalen gjelder for perioden 2017-2023 og er forhandlet frem av staten (ved Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet), Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. En ny bypakke for Bergen inngår i byvekstavtalen.

- Forhandlingspartene har gjort en viktig og god innsats, og avtalen vil bety mye for Bergen. Staten vil blant annet dekke halvparten av kostnadene for den nye Bybanen, som vil øke kapasiteten i kollektivtransportsystemet og gi bedre mobilitet for alle. Vi vil også bidra med nærmere 3 milliarder kroner til andre tiltak som gjør Bergen til en grønnere by, sier Solvik-Olsen.

- Byvekstavtalen er viktig for å sikre at staten og kommunene samarbeider om planleggingen av byen og byveksten. Vi ser frem til å samarbeide videre om må se sammenhengen i planleggingen av areal, transport og utviklingen av gode bymiljøer, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

6 milliarder kroner i statlige midler

Gjennom avtalen forplikte staten seg til å dekke halvparten av kostnadene for Bybanen til Fyllingsdalen. Det statlige bidraget er anslått til 3,1 milliarder kroner i avtaleperioden. 

Staten vil også bidra med 1,5 milliarder kroner til tiltak for kollektiv-, sykkel og gange langs riksveg og 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler i avtaleperioden. 

Bompengeinntekter fra bypakken vil være en viktig del av finansieringsgrunnlaget. Lokale myndigheter bidrar også med midler.

Les mer om avtalen hos Statens vegvesen

Avtalen (pdf)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Med signert avtale;  fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD
Med signert avtale; fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD
Last ned bilde
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Foto: TLM/SD
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Foto: TLM/SD
Last ned bilde

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Mobilitetspakke, del 3: Ønsker innspill til EU-forslag om en renere, tryggere og mer digitalisert veitransport23.5.2018 13:30Pressemelding

- Det er positivt at EU retter mer oppmerksomhet mot trafikksikkerhetsarbeidet, der automatiserte og førerløse biler vil spille en større rolle framover. Selv om Norge her er et foregangsland, er det behov for felles regler om avansert trafikksikkerhetsutstyr i kjøretøy. I tillegg er det interessant at EU nå foreslår CO2-standarder for tunge kjøretøy. Dette kan bidra til å oppfylle klimaforpliktelsene og renere tungbiler på veiene. Nå ønsker vi innspill til behandlingen av de nye forslagene fra EU, sier statssekretær Tommy Skjervold.

Statleg tilskot til breibandutbygging: Område med låg breibandkapasitet blir framleis prioriterte15.5.2018 10:48Pressemelding

- Infrastruktur for ekom er like viktig for folk og næringsliv som veg og jernbane. Breibanddekninga i Noreg er generelt svært god, og marknadsaktørane gjer ein viktig jobb for å byggje ut infrastrukturen. Staten bidreg med pengar til breibandutbygging i område der det ikkje er kommersielt lønsamt å byggje ut. Innretninga på tilskotsordninga er no endra slik at fylkeskommunane får meir involvering, men område med låg breibandkapasitet skal framleis bli prioriterte, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom