Samferdselsdepartementet

Norges første byvekstavtale signert: Bergen blir grønnere – med Bybane og god tilrettelegging for sykling og gåing

Del

- Byvekstavtalen vil styrke samordningen av areal- og transportpolitikken i Bergen, og den er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som i dag signerte avtalen på vegne av staten sammen med kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. For Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune signerte fungerende fylkesordfører Pål Kårbø og byråd Anna Elisa Tryti.

Med signert avtale;  fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD
Med signert avtale; fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD

- Byene våre vokser og vi har ambisiøse mål for å redusere klimagassutslipp i årene fremover. Da må staten og kommunen samarbeide om å planlegge hvor vi bor, hvor vi jobber og hvordan vi skal reise, så dette både blir enkelt og klimavennlig, sier Sanner.

Bergen er det første byområdet som inngår byvekstavtale etter at regjeringen i 2016 besluttet å samordne bymiljøavtalene og byutviklingsavtalene. 

Byvekstavtalen gjelder for perioden 2017-2023 og er forhandlet frem av staten (ved Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet), Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. En ny bypakke for Bergen inngår i byvekstavtalen.

- Forhandlingspartene har gjort en viktig og god innsats, og avtalen vil bety mye for Bergen. Staten vil blant annet dekke halvparten av kostnadene for den nye Bybanen, som vil øke kapasiteten i kollektivtransportsystemet og gi bedre mobilitet for alle. Vi vil også bidra med nærmere 3 milliarder kroner til andre tiltak som gjør Bergen til en grønnere by, sier Solvik-Olsen.

- Byvekstavtalen er viktig for å sikre at staten og kommunene samarbeider om planleggingen av byen og byveksten. Vi ser frem til å samarbeide videre om må se sammenhengen i planleggingen av areal, transport og utviklingen av gode bymiljøer, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

6 milliarder kroner i statlige midler

Gjennom avtalen forplikte staten seg til å dekke halvparten av kostnadene for Bybanen til Fyllingsdalen. Det statlige bidraget er anslått til 3,1 milliarder kroner i avtaleperioden. 

Staten vil også bidra med 1,5 milliarder kroner til tiltak for kollektiv-, sykkel og gange langs riksveg og 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler i avtaleperioden. 

Bompengeinntekter fra bypakken vil være en viktig del av finansieringsgrunnlaget. Lokale myndigheter bidrar også med midler.

Les mer om avtalen hos Statens vegvesen

Avtalen (pdf)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Med signert avtale;  fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD
Med signert avtale; fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD
Last ned bilde
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Foto: TLM/SD
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Foto: TLM/SD
Last ned bilde

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Vil hindre juks på verkstad og i transportbransjen3.11.2017 11:48Pressemelding

– Vi skal kjempe mot juks i transportsektoren. Regjeringa foreslår no regelendringar som vil betre kontrollen på bilverksted og kvaliteten på EU-kontrollane. Vi må stoppe useriøse verkstader som driv med juks. Vi foreslår óg strengare reglar for fartsskrivarar som registrerer køyre- og kviletid i tunge kjøretøy. Vi må sikre at seriøse aktørar vinn i marknaden, ikkje dei som juksar med reglar og avgifter, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Jernbanereformen: Konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør: Bedre togtilbud på Sørlands-, Jær- og Arendalsbanen12.10.2017 13:53Pressemelding

- Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen, med mål om et stadig bedre tilbud til de reisende. Konkurranse om driften av persontogtilbudene er en viktig del av regjeringens jernbanereform. Dette vil kunne bidra til et bedre togtilbud og sikrer at staten kjøper togtjenester til riktig pris. I dag har Jernbanedirektoratet sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør, som omfatter togtilbudene på Sørlandet. Vi er opptatt av å høste erfaringer og lære underveis, og derfor skal konkurransene om de øvrige persontogtilbudene lyses ut suksessivt de kommende årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom