Norges Bilbransjeforbund og NHO krever at BTV Innkjøp stanser anbudskonkurranse
- BTV Innkjøp har rigget konkurransen slik at det er helt umulig for bilforhandlere å delta direkte. Selv om det er nettopp biler som skal kjøpes inn. I anbudet må man kunne levere både biladministrasjon og levere alle typer biler og merker. Vi tviler på at politikerne mener at lokale bedrifter ikke skal kunne konkurrere direkte om lokale offentlige kontrakter, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund.
Anbudskonkurransen etterspør leveranse av biler, finansiert og administrert gjennom leasingavtaler. Egentlig er dette to forskjellige produkter. En, leveranse av biler samt gjenkjøp. To, finansiering og administrasjon. Dette er også en naturlig og vanlig måte å dele opp anbudet på. Andre store innkjøpere, for eksempel Posten, deler opp sine anbud på denne måten.
- Slik anbudsutlysningen er formet i dag risikerer man at forhandlere i Horten/Drammen/Skien osv ikke får levere en eneste bil i Horten/Drammen/Skien osv. De får ikke engang lov til å være med å konkurrere. Biladministrasjonsselskapene står fritt til å hente biler fra Hamburg, Alta eller Oslo. Skattepengene som skal finansiere bilene er betalt blant annet av lokale bedrifter og ansatte i disse bedriftene, og da er det merkelig at de samme bedriftene ikke får lov til delta direkte i konkurransen, sier Nilsen.
Det eksisterer svært få biladministrasjonsselskaper som kan by på anbudet. Totalt er det 4-5 som kan være aktuelle, men reelt er det bare to potensielle leverandører. Derfor blir konkurransen om kontrakten liten. Dersom BTV Innkjøp hadde delt opp anbudet i to slik NBF og NHO har foreslått, ville antallet tilbydere ha vært mye større og konkurransen hardere. NBF og NHO mener at anbudets innretning ikke medfører reell konkurranseutsetting, snarere en konkurransebegrensning.
- Anbudet krever at tilbyder skal kunne levere alle bilmerker og modeller. Dette kan umulig være den beste måten å konkurranseutsette et innkjøp på. Å la de ulike bilmerkene konkurrere vil sannsynligvis gi den beste økonomien for fylkene. Vi forstår at det er mye enklere for BTV Innkjøp å forholde seg til noen få tilbydere. Men god innkjøpspolitikk er det ikke, legger Nilsen til.
-Nå må politikerne på banen og gi klare føringer til fylkenes administrasjoner om at anbudene må innrettes på en måte som gjør at flest mulig kan delta, selv om dette medfører noe mer administrativt arbeide, avslutter Nilsen
NBF har foreslått for BTV Innkjøp hvordan en todelt konkurranse kan se ut, men blitt avvist.
For mer informasjon kontakt:
Administrerende direktør i NBF,
Stig Morten Nilsen, tlf: 911 77 890, e-post: stig.morten.nilsen@nbf.no
Kommunikasjonssjef i NBF,
Egil Steinsland, tlf: 994 85 268, e-post: egil.steinsland@nbf.no
Norges Bilbransjeforbund som er en del av NHO organiserer bilforhandlere og verksted. NBF har i overkant av 1200 medlemmer over hele lander, og representerer 70 prosent av bilbransjen i Norge.
Bilder
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Endelig et trygt alternativ til Finn.no når du skal kjøpe ny bruktbil28.2.2024 12:19:55 CET | Pressemelding
Bilbransjen har startet en seriøs og profesjonell nettaktør for å selge de beste bruktbilene i markedet uten fordyrende mellomledd. Nå er drive.no endelig etablert som et alternativ til Finn.no.
Nå blir det flere elbiler enn dieselbiler i Oslo27.9.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden. Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.
Hvor er du, Rotevatn?23.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Toppene Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler
Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.7.10.2020 11:49:27 CEST | Pressemelding
Vi frykter at dette rammer de som enda ikke har anledning til å kjøpe elbil. Dette er overraskende for bilbransjen og bilkjøpere. Samtidig er det bra at elbilfordelene i hovedsak videreføres og at varebilavgiftene omlegges provenynøytralt.
BILBRANSJEN HAR FÅTT ET NYTT KVALITETSSTEMPEL7.9.2020 14:10:00 CEST | Pressemelding
NBF (Norges Bilbransjeforbund) har endret logo og grafisk profil. NBF logoen er et kvalitetsstempel, og viser at NBF-medlemmer er profesjonelle og seriøse. Kundene blir litt tryggere når de ser logoen. Folks biler har det best hos NBF-medlemmer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom