Norges Bilbransjeforbund og NHO krever at BTV Innkjøp stanser anbudskonkurranse

Innkjøpssamarbeidet for Buskerud, Telemark og Vestfold, BTV Innkjøp, har lyst ut et anbud på levering av biladministrasjon med leasing av biler. 725 biler skal kjøpes inn, til en verdi på totalt 120 millioner kroner. Lokale bilforhandlere stenges ute fra konkurransen. NBF og NHO krever konkurransen stoppet.
Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF

- BTV Innkjøp har rigget konkurransen slik at det er helt umulig for bilforhandlere å delta direkte. Selv om det er nettopp biler som skal kjøpes inn. I anbudet må man kunne levere både biladministrasjon og levere alle typer biler og merker. Vi tviler på at politikerne mener at lokale bedrifter ikke skal kunne konkurrere direkte om lokale offentlige kontrakter, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund.

Anbudskonkurransen etterspør leveranse av biler, finansiert og administrert gjennom leasingavtaler. Egentlig er dette to forskjellige produkter. En, leveranse av biler samt gjenkjøp. To, finansiering og administrasjon. Dette er også en naturlig og vanlig måte å dele opp anbudet på. Andre store innkjøpere, for eksempel Posten, deler opp sine anbud på denne måten.

- Slik anbudsutlysningen er formet i dag risikerer man at forhandlere i Horten/Drammen/Skien osv ikke får levere en eneste bil i Horten/Drammen/Skien osv. De får ikke engang lov til å være med å konkurrere. Biladministrasjonsselskapene står fritt til å hente biler fra Hamburg, Alta eller Oslo. Skattepengene som skal finansiere bilene er betalt blant annet av lokale bedrifter og ansatte i disse bedriftene, og da er det merkelig at de samme bedriftene ikke får lov til delta direkte i konkurransen, sier Nilsen.

Det eksisterer svært få biladministrasjonsselskaper som kan by på anbudet. Totalt er det 4-5 som kan være aktuelle, men reelt er det bare to potensielle leverandører. Derfor blir konkurransen om kontrakten liten. Dersom BTV Innkjøp hadde delt opp anbudet i to slik NBF og NHO har foreslått, ville antallet tilbydere ha vært mye større og konkurransen hardere. NBF og NHO mener at anbudets innretning ikke medfører reell konkurranseutsetting, snarere en konkurransebegrensning.

- Anbudet krever at tilbyder skal kunne levere alle bilmerker og modeller. Dette kan umulig være den beste måten å konkurranseutsette et innkjøp på. Å la de ulike bilmerkene konkurrere vil sannsynligvis gi den beste økonomien for fylkene. Vi forstår at det er mye enklere for BTV Innkjøp å forholde seg til noen få tilbydere. Men god innkjøpspolitikk er det ikke, legger Nilsen til.

-Nå må politikerne på banen og gi klare føringer til fylkenes administrasjoner om at anbudene må innrettes på en måte som gjør at flest mulig kan delta, selv om dette medfører noe mer administrativt arbeide, avslutter Nilsen

NBF har foreslått for BTV Innkjøp hvordan en todelt konkurranse kan se ut, men blitt avvist.

For mer informasjon kontakt:

Administrerende direktør i NBF,
Stig Morten Nilsen, tlf: 911 77 890, e-post: stig.morten.nilsen@nbf.no

Kommunikasjonssjef i NBF,
Egil Steinsland, tlf: 994 85 268, e-post: egil.steinsland@nbf.no

Norges Bilbransjeforbund som er en del av NHO organiserer bilforhandlere og verksted. NBF har i overkant av 1200 medlemmer over hele lander, og representerer 70 prosent av bilbransjen i Norge.

Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF

Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)