REITAN

Norges beste vinkelner, Henrik Dahl Jahnsen blir head sommelier i Speilsalen på Britannia Hotel

Britannia Hotel har sikret seg Norges beste vinkelner til jobben som hovmester i Speilsalen. Den tredobbelte norgesmesteren Henrik Dahl Jahnsen flytter fra Kristiansand til Trondheim for å være med på å utvikle hotellets fine dining restaurant, Speilsalen, under ledelse av Bocuse d`Or sølvvinneren i 2017, Christopher Davidsen.

-Som Head Sommelier i Speilsalen skal Henrik briljere med vin og annen drikke, slik Christopher Davidsen (sølvvinner i Bocuse d’Or) vil briljere på kjøkkenet. Henrik vil være en stor ressurs for alle på huset med sin kompetanse og lidenskap rundt vin, og vi skal legge til rette for at han også fremover når sine mål når det gjelder konkurranser og videre utvikling, sier Ida Dønheim, restaurantdirektør ved Britannia Hotel.

Henrik Dahl Jahnsen (27 år) er kokkeutdannet fra Tangen videregående skole i Kristiansand, men har siden han tok eksamen som vinkelner ved Kulinarisk akademi vært i tetsjiktet blant Norges fremste vinkelnere. Han debuterte i konkurranser ved å vinne tittelen Young Sommelier i Norge i 2011. Året etter ble han nr. 3 i Norgesmesterskapet for vinkelnere, for deretter å bli norgesmester i 2014, 2016 og 2018. Også i 2015 (nr. 3) og i 2017 (nr. 2) var han på pallen i NM. I 2016 kom han til semifinalen i VM for vinkelnere (ble nr. 11 totalt), og i oktober 2017 ble han nr. 2 i Nordisk mesterskap for vinkelnere. Han er styremedlem i Norsk Vinkelnerforening.

-Jeg er fortsatt sulten på nye konkurranser, og er glad for at Britannia vil gi meg muligheten til å utvikle meg videre. Jeg vil satse hardt for å forsøke å vinne Nordisk mesterskap, og så har jeg veldig lyst til å bli topp seks i EM som arrangeres i 2020. Jeg synes ikke EM i 2017 gikk helt som det skulle, så jeg har noe å revansjere der, sier Henrik Dahl Jahnsen.

Med unntak av syv uker ved en Michelin-restaurant i Frankrike sommeren etter ferdig skolegang, har han arbeidet ved Bølgen & Moi i Kristiansand i en tolvårsperiode, fra før han var ferdig med kokke- og vinkelnerutdannelsen. I 2013 ble han soussjef ved Bølgen & Moi Ny-Hellesund, der han fra mars 2014 og frem til nylig også var daglig leder. Nå kommer han fra jobb ved Bølgen & Moi Kristiansand.

-Det er en kombinasjon av mange ting som gjør at jeg nå velger å forlate Bølgen & Moi til fordel for Britannia Hotel. Jeg har fått en del tilbud som jeg har takket nei til opp gjennom årene. Men nå passet det bra, og jeg har jo hele tiden vært klar over at det ville være sunt, en eller annen gang, å gjøre noe annet. Britannia Hotel er et fantastisk prosjekt som det blir veldig spennende å få være med på. Med Christopher Davidsen på kjøkkenet, en meget sterk organisasjon i ryggen og klart uttalte ambisjoner, blir det utrolig utfordrende, men gøy å få være med på denne reisen, sier Henrik Dahl Jahnsen.

Han har fått med seg at det har skjedd mye på mat- og vinsiden i Trondheim de siste årene, og fikk et veldig bra inntrykk av byen da han var på besøk her nylig.

-Byen føltes bra. Det var mye folk overalt. Og så har jeg naturligvis lest reportasjen i DN der Trondheim ble utnevnt til Norges nye mathovedstad. Jeg gleder meg til å flytte dit og være med på gjenåpningen av Britannia Hotel. Det vil utvilsomt bli et nytt løft for mat- og vinmiljøet i Trondheim, mener Dahl Jahnsen.

- Nå gleder jeg meg til å få jobbe sammen med Christopher Davidsen og hans team på Speilsalen-kjøkkenet for å sette vinmenyer til klassisk, god vinvennlig mat. Jeg tror tiden er mer moden for den type opplevelser igjen. Målet må være at Britannia og Speilsalen blir en destinasjon for topp kokekunst og flotte viner, sier Henrik Dahl Jahnsen.

Christopher Davidsen Speilsalen
Videokanal

For ytterlige kommentarer kontakt:
Adm.dir. Mikael Forselius, mobil: 932 01 004
Head Chef Speilsalen, Christopher Davidsen, mobil: 950 17 006
Head Sommelier Speilsalen, Henrik Dahl Jahnsen, mobil: 481 09 908
Restaurantdirektør Ida Dønheim, mobil: 988 90 174

Om REITAN

REITAN

73 89 10 00http://www.reitan.no

Britannia Hotel

Britannia Hotel er en del av Reitangruppen. Hotellet ble kjøpt i 2015 og stengte sommeren 2016 for en omfattende total-renovering på nesten 3 år (verdi over 1 milliard NOK) med planlagt re-åpning i April 2019.

Hotellet skal etter gjenåpning i 2019 fremstå som ett av Skandinavias aller beste hotell, et reisemål i seg selv, med seks ulike restaurantkonsept: fra spennende, uformelle spise- og drikketilbud, til kokkekunst på aller høyeste nivå i Speilsalen. Hotellet får 257 nye rom og suiter, spa og velværeavdeling, moderne konferansefasiliteter, ballroom og elegante selskapslokaler. Hotellet vil gjenoppstå som et internasjonalt fem stjerners hotell og medlem av Leading Hotels of The World, som skal tiltrekke seg gjester fra hele verden.

www.britannia.no

www.lhw.com/britannia

Følg pressemeldinger fra REITAN

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra REITAN

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.10.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater lage daglige sendinger, der God Morgen Norge får en sentral plass. I tillegg skal det lages et daglig kveldsshow fra Nye Hjorten Teater, der hele produksjonsapparatet til Tv2 er i sving for å lage lørdagstemning hver kveld!