Akademiet Norge

Norges beste skole? Akademiet og Heltberg i Drammen driver fremtidsrettet skole

Heltberg Private Gymnas og Akademiet Videregående Skole i Drammen fikk denne uken besøk av stortingsrepresentant for Høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani. Skolene viste hvordan de driver fremtidsrettet skole, med fokus på læringsmiljø og gjennomføring. Politikerne fikk full omvisning av elever ved skolene, som også fortalte om sin skolehverdag og hvordan de opplever at det er å være elev ved Heltberg og Akademiet.

Stortingsrepresentant for høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani besøkte denne uken de private videregående skolene Heltberg og Akademiet. Video: Simen Øyen

Norges beste skole

Akademiet Drammen har de siste 6 årene vært Norges beste skole på Utdanningsdirektoratets elevundersøkelse.

Det har de fått til gjennom fokus på trivsel og å skape et godt læringsmiljø.

Skolen arbeider kontinuerlig for å bli endra bedre, og satser også i økende grad på studietid, hvor elevene kan arbeide med det faget de ønsker i samarbeid med medelever og lærere i skoletiden. Rektor ved skolen Endre Helsem, forteller at studietiden skaper en mer elevaktiv skole der elevene ikke blir passive tilhørere, men selv aktivt konstruerer sin egen kompetanse, i aktiv samhandling med medelever og lærere.

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomførte NIFU, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, en undersøkelse av skolebidraget til alle Norske skoler.

Undersøkelsen viser at en gjennomsnittselev har 60 % sannsynlighet til å fullføre og bestå videregående skole på 3 år. Den samme gjennomsnittseleven har ved Akademiet Drammen hele 90 % sannsynlighet til å fullføre og bestå på 3 år.

- Dette innebærer at en gjennomsnittselev som begynner ved Akademiet Drammen har en langt bedre mulighet til å fullføre videregående skole, enn ved nesten alle andre videregående skoler i Norge, sier Kjetil Eide, daglig leder for Akademiet Norge.

Han forteller at skolen ble startet med en visjon om å skape en ny skole der alle elever blir sett og blir inkludert i et trygt læringsmiljø. Målet var at alle skulle fullføre videregående skole med best mulig resultater. Vår målsetning var, ubeskjedent nok, å bli Norges beste og mest fremtidsrettede skole.

Resultatene fra både elevundersøkelsene og Udir sin undersøkelse viser at skolen, langt på vei, har lykkes med å nå sine mål.

Skolemodell basert på Montessoripedagogikk

Ved Heltberg, som holder til i samme bygg som Akademiet og også deler eier, er det innført en helt ny skolemodell som er basert på Montessoripedagogikk. Skolen leverer også svært gode resultater i forhold til Utdanningsdirektoratets undersøkelse, med hele 94 % sannsynlighet for at en gjennomsnittselev vil fullføre videregående skole på 3 år. Også på elevundersøkelsen ligger Heltberg i toppsjiktet.

- Vi tror man lærer mer når man samarbeider med andre om problemløsning, enn når man hører på en lærer som forteller om faget. Metoden er selvregulert læring, med støtte og oppfølging fra Mentor, tidligere kontaktlærer, og faglærere. Målet er indre motivasjon, større arbeidsglede og høyere måloppnåelse, forteller rektor ved Heltberg, Hanne Marie Sørensen.

Har den tradisjonelle skolen, som vi kjenner den, med lærere som driver tradisjonell undervisning i klasserom utspilt sin rolle? Ved Akademiet og Heltberg er de tydelige på at dette om ikke allerede har skjedd, så er det i aller høyeste grad i ferd med å skje.

Bilder

Stortingsrepresentant for høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani besøkte denne uken de private videregående skolene Heltberg og Akademiet. Her sammen med daglig leder i Akademiet Norge, Kjetil Eide og rektor ved Akademiet Drammen, Endre Helsem. Foto: Simen Øyen
Last ned bilde
Stortingsrepresentant for høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani i samtale med Akademiet-elever Juliane Bjelde og Nora Evertsen. Foto: Simen Øyen
Last ned bilde

Om Akademiet Norge

Akademiet Norge
Skogliveien 4, Bygg C
3047 Drammen

922 36 600http://www.akademiet.no/

Akademiets videregående skoler tilbyr elevene et unikt studietilbud gjennom høyt kvalifiserte lærere, moderne undervisningsformer og gode tekniske hjelpemidler. Akademiet videregående skole i Drammen har i årene fra 2011 – 2014 tronet suverent på førsteplass som Norges høyest rangerte videregående skole på Utdanningsdirektoratets elevundersøkelse.

Akademiet Privatistskole og Akademiet Nettstudier tilbyr privatistundervisning til de som trenger å ta opp fag fra videregående eller mangler generell studiekompetanse. Vår privatistskole er kjent for eksamensrettede kurs med engasjerte lærere og et gjennomarbeidet pedagogisk opplegg. Privatistelever får også en karaktergaranti - bedre karakter eller pengene tilbake.

I tillegg tilbyr Akademiet utveksling i utlandet for videregående-elever gjennom vår partnerorganisasjon Heltberg International. Vi tilrettelegger også for privatundervisning ved stadig flere av våre skoler.

Følg saker fra Akademiet Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Akademiet Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Akademiet Norge

Står du uten studieplass? Fristen for oppmelding til privatisteksamen er 15. september. Akademiet Nettstudier hjelper deg å heve snittet så du kommer inn neste år!13.9.2017 12:46Aktuelt

Akademiet opplever en betydelig økning i antallet elever som ønsker å ta opp fag eller oppnå generell studiekompetanse på nett. Bare det siste året er antallet elever doblet. Akademiet Nettstudier tilbyr faglig oppdaterte og eksamensrettede nettkurs, rettet inn mot privatisteksamen i det enkelte fag. Alt kursinnhold er digitalt og blir presentert i en enkel og forståelig struktur.