Norges beste drikkevann

-Vi har kanskje verdens beste drikkevann, men det er ingen selvfølge og noe vi må jobbe hardt for å bevare for fremtiden, sier Sigrun Marie Dahl, vannekspert i Rambøll.

Jurybilde fra kåringen  Østlandets beste drikkevann. Neste uke er det finale.
Jurybilde fra kåringen Østlandets beste drikkevann. Neste uke er det finale.

126 vannkilder fra hele landet har blitt testet, og 5. mars skal to vinnere kåres; Norges beste drikkevann for grunnvann og for overflatevann. 18 kandidater møtes til finale under kommunalteknikkmessen Miljø & Teknikk på Lillestrøm. Gjennom kåringen ønsker Norsk Vann og Norsk Kommunalteknisk Forening å synliggjøre vannforsyningens betydning for vårt moderne samfunn.

Norge har store mengder godt råvann, som krever lite behandling. Dog er det viktig å huske at vann er en begrenset ressurs og en kilde til konflikter mange steder i verden. Også det norske vann-nettet er under press, noe som må tas på alvor.

- Gamle og underdimensjonerte rør, dårlig vedlikehold, sprengt kapasitet og flere flommer er noe forbrukeren vil merker konsekvensene av fremover. Vi er så heldige å ha verdens beste drikkevann, og kvaliteten er svært høy jevnt over. For at dette skal vedvare i fremtiden må vi jobbe for det, forteller jurymedlem Dahl, som til daglig jobber som vannekspert i Rambøll, Drammen.

Finalistene er:

• Alstahaug kommunale vannverk
  • Brettenes vannverk
  • Bykle vannverk
  • Bømlo vannverk
  • Frøya kommunale vannverk
  • Gålå vannverk
  • Hattfjelldal vannverk
  • Høyanger vassverk
  • Kvanne vassverk
  • Misvær vannverk
  • Oppdal sentrum vannverk
  • Sira vannverk
  • Skare vannverk
  • Skullerud vannbehandlingsanlegg
  • Skåbu vannverk
  • Sundre vassverk
  • Øvre Årdal vassverk
  • Åndalsnes og Isfjorden vassverk

Jurybilde fra kåringen  Østlandets beste drikkevann. Neste uke er det finale.
Jurybilde fra kåringen Østlandets beste drikkevann. Neste uke er det finale.