Norges ærligste mekler: Fant 325 000 i peisen. Kreftforeningen får pengene

Eiendomsmekler Vemund Thorkildsen fant 325 000 kroner gjemt i peisen i sin nyinnkjøpte leilighet. Hver krone gir han nå videre til Kreftforeningen.

FANT SKATT: Vemund Thorkildsen fant rundt 325 000 kroner i peisen i sin nyinnkjøpte leilighet. Nå gir han pengene til Kreftforeningen. (Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet)

Eiendomsmeklere har som bruktbilselgere et heller frynsete rykte. Men ikke alle er grådige og benytter enhver mulighet til å berike seg selv og putte pengene i egen lomme.

Eiendomsmekler Vemund Thorkildsen (27) hos Nordvik & Partners er trolig Norges mest ærlige eiendomsmekler. For noen uker siden kjøpte han en leilighet på Majorstua i Oslo.

- Det var et dødsbo, og jeg måtte strekke meg så langt jeg kunne for å få tilslaget, forteller 27-åringen. Han fikk tilslaget hele 1,1 millioner over takst.

325 000 i peisen Sammen med noen kamerater var han for noen dager siden på befaring i den tomme leiligheten.

- Vi sto og så på peisen, og vurderte om vi kunne flytte på den. Da vi løftet av steinplata på toppen, og lyste ned langs peisrøret så vi at det lå noe ned ved røret, forteller Vemund Thorkildsen til Dagbladet.

- Det var jo litt «spooky». Vi lyste med mobiltelefonene og så først noe hvitt. Deretter fikk vi syn på et skinnetui. Kameratene holdt meg i beina, og jeg krøp opp og ned langs peisrøret. Og fikk «fisket opp» den hvite konvolutten. Det viste seg å være tre fire konvolutter og et skinnetui.

Godt skjult inne i peisen lå flere hundre tusen kroner.

- Jeg vet ikke eksakt hvor mye penger det er, men en grovtelling tyder på at det er rundt 325.000 kroner, forteller Vemund Thorkildsen.

- Aldri i tvil - Du var aldri i tvil om du skulle beholde pengene selv, du hadde jo vitterlig kjøpt leiligheten?

- Nei! Selger var Kreftforeningen. Et eldre ektepar hadde bodd i leiligheten i mange år, og de hadde testamentert arven til Kreftforeningen. Selv om jeg strakk meg så langt jeg kunne da jeg kjøpte boligen, og kort tid etter fikk beskjed om at jeg fikk en uforutsett utgift på taket på om lag 200.000 kroner, var jeg aldri i tvil. Pengene tilhørte Kreftforeningen, sier Vemund Thorkildsen.

Nå skal han levere pengene til Kreftforeningen.

- De ble veldig glad når jeg ringte og kunne fortelle om funnet.

- Er alle sedlene gangbare som betalingsmiddel i dag?

- Det virker som pengene er fra tidsrommet rundt 2005. Det er femhundrelapper, 200 kroners sedler og hundrelapper.

- Godt formål Selv om Vemund Thorkildsen aldri var i tvil om pengene moralsk tilhørte Kreftforeningen, vedgår han at de hadde kommet godt med, nå som han pusser opp leiligheten.

- Jeg ville ikke hatt samvittighet til å beholde pengene. De som hadde bodd i boligen - en advokat og hans kunstnerkone - hadde testamentert verdiene til Kreftforeningen. Og da går jo pengene til et veldig godt formål, sier den ærlige eiendomsmekleren.

(Saken er hentet fra Dagbladet 07.03.2016)