Norge skal slå Sveriges verdensrekord

Med de fem store skal det settes ny verdensrekord i brennevinssmaking under årets Norsk Akevittfestival på Gjøvik. Den foreløpige verdensrekorden er det Sverige som har. 13. april 2019 samlet 2.283 mennesker seg i Gøteborg til en whiskysmaking, og slo dermed Belgia. Belgia har hatt verdensrekorden siden 2009, med 2.252 deltakere på en Whisky smaking i Gent. Nå skal den bli vår.

– Vi oppdaget nettopp at Sverige har satt ny verdensrekord, og jeg må jo innrømme at det er ekstra gøy hvis vi klarer å slå våre kjære naboer. Vi har som mål å fylle fjellhallen på Gjøvik med 3.000 mat- og drikkeinteresserte til verdens største brennevinssmaking med akevitt. Mobiliseringsapparatet er nå satt i gang for fult, og vi skal vise Sverige at vi ikke bare er gode på ski, men også på brennevinssmaking, forteller festivalsjef Line Kildal.

Gunness World Record
Å slå en rekord er ramme alvor. Kriteriene er mange og Guinness World Records sender selv en representant til Gjøvik 12. oktober for å overse rekordforsøket.

For at Norge skal slå Sveriges verdensrekord under akevittfestivalen på Gjøvik må følge kriterier møtes:

• Alle deltakerne må smake på minst tre varianter under forsøket
  • Deltakere må være 20 år eller mer
  • Brennevinet skal bli servert i passende glass uten «branding»
  • Det er kun ett brennevin som kan smakes, men forskjellige varianter innenfor kategorien
  • Smaksarrangementet må ledes av en erfaren og profesjonell ekspert på brennevinssmaking, og vedkommende må veilede deltakerne gjennom smakingen.

Verdens største akevittsmaking
Under verdensforsøket skal Atle Minothi som er ambassadør for norsk akevitt i Arcus, lede smakingen.

– Det blir veldig spennende å holde en smaking for 3.000 mennesker på Gjøvik, og forhåpentligvis slå en verdensrekord. Det kommer til å bli en folkefest, forteller Minothi.

Han legger også til at det er helt naturlig at vi potensielt skal slå en verdensrekord ved å holde verdens største akevittsmaking.

– Vi har fem store akevitthus fordelt rundt om i landet, Løiten, Lysholm, Gilde, Simers og selvfølgelig Opland. Noen av disse har historie tilbake til 1800-tallet, og er således våre viktigste kulturskatter. Vi kunne ikke gjort dette med noe annet brennevin, fortsetter Atle.

For at forsøket skal bli godkjent må Minothi lose deltakerne gjennom en sømløs smaking av 5 akevitter, på korte 20 minutter.

– Jeg er spent, for mye kan gå galt. Det skal veldig lite til for at forsøket ikke blir godkjent, det være seg at noen drikker før de skal, eller at noen rett og slett søler. Selv om vi tror dette skal gå bra, så gjenstår det jo også å se om vi klarer å samle 3.000 mennesker i Fjellhallen, sier Minothi.

Festivalsjef Kildal er optimistisk.

– I fjor satte vi besøksrekord på 34.000, og vi forventer at antall besøkende skal overskride fjorårets. Mange kommer til å være interessert i å være med på å sette en verdensrekord, så jeg tror at utfordringen heller blir at vi faktisk kun har plass til 3.000 stykker.

Kildal oppforer derfor alle til å være tidlig ute med å sikre seg billett til verdensforsøket. Billettsalget starter 19.september. Besøkakevittfestivalen.no for mer informasjon.

Norsk Akevittfestival har over 60 arrangement på programmet gjennom de tre festivaldagene og starter torsdag 10. oktober klokka 10.00. Festivalen avsluttes med konsert på lørdag 13.oktober klokka 22.00.

Elisabeth Neofytou, Market Communications Manager - Arcus Norway AS
Tlf. +47 920 888 28
e-post: elisabeth.neofytou@arcus.no

Line Kildal, Festivalsjef - Norsk Akevittfestival
Tlf. +47 907 61 196
e-post: line@gjovikby.no

Om Norsk Akevittfestival - Byen vår Gjøvik

Norsk Akevittfestival - Byen vår Gjøvik
Storgt 10
2815 Gjøvik

Norsk Akevittfestival arrangeres for niende gang på Gjøvik 10.-12. oktober. Det er ventet over 30.000 besøkende til årets festival som har over 60 arrangement på programmet gjennom disse 3 festivaldagene.