Norge setter retningen for entreprenørskap og likestilling på kvinnedagen i New York

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit holder åpningstalen når Innovasjon Norge samler noen av verdens fremste aktører i New York for å endre strukturene som hindrer finansiell inkludering. Dagen før deler Kronprinsessen ut prisen til årets kvinnelige norske gründer.
Foto: Thinkstock

2 milliarder mennesker, de fleste av dem kvinner, har begrenset eller ingen tilgang til finansielle tjenester. Ny teknologi kan gi kvinner bedre tilgang til å spare, låne og tjene penger, og dermed styrke kvinners selvstendighet, sikkerhet og evne til å starte egen bedrift.

-Vi vil bygge en global arena for endring

Målet med arrangementet 8. mars er å finne ut hvordan banebrytende teknologi kan bidra til å sikre finansiell inkludering og økonomisk selvstendighet for kvinner, og hvordan vi kan få flere investorer til å investere i kvinnelige gründere. Arrangementet er den største møteplassen for gründere i New York på kvinnedagen.

-Strukturelle endringer og nye holdninger krever samarbeid på tvers av sektorer og landegrenser, og derfor har vi bygget en global arena der disse aktørene kan møtes. Norske og internasjonale gründere kan bidra med innovasjon og ny teknologi, mens etablerte bedrifter kan bidra med erfaringene og ressursene som gjør at løsningene kan skalere. Vi trenger investorer som tør å tro på og investere i kvinnelige entreprenører, og vi trenger endringsagenter som UN Women og She Invest som kan demonstrere hvorfor det er så viktig, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth.

Norske og internasjonale gründere, innovatører, investorer, ledere og journalister deltar i diskusjonen, deriblant direktør for UN Women Phumzile Mlambo-Ngcuka, Vanessa Yurkevich fra CNN, Ghida Fary Khane fra Al Jazeera, samt representanter og ledere fra Verdensbanken, Human Rights Foundation, MasterCard, She Invest og Nordic Impact

Årets Female Entrepreneur kåres i New York 7. mars

Dagen før deler Kronprinsesse Mette-Marit ut prisen til årets kvinnelige gründer.  Årets pris går til en kvinnelig norsk teknologigründer som satser internasjonalt og jobber mot et eller flere av FNs bærekraftmål.

-FNs bærekraftmål representerer 17 felles utfordringer som verden må jobbe mot for å sikre et bærekraftig og likestilt samfunn. Disse utfordringene utgjør også store forretningsmuligheter som vi tror vi at kvinnelige norske teknologigründere har kompetansen og ressursene for å levere på, sier Traaseth.

Det er fortsatt kun cirka én prosent av Norges teknologigründere som er kvinner, og et mindretall som satser internasjonalt. -Norge utmerker seg allerede på ny teknologi for havnæringen, med-tech og fornybar energi. Vi håper prisen kan inspirere og utfordre andre kvinnelige techgründere til å heve blikket og ta med sine løsninger ut i nye markeder, sier Traaseth.

De tre beste finalistene blir med til New York

New York er et av verdens raskest voksende oppstartsbyer, og er allerede basen til flere norske gründere og vekstbedrifter. I fjor åpnet Nordic Innovation House, et hovedkvarter for det nordiske oppstartmiljøet i New York, og et unikt samarbeid mellom Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island.

Det nordiske økosystemet for gründere og den nordiske modellen for entreprenørskap blir en sentral del av programmet den 7. mars. Vi vil også få møte og høre fra ambisiøse nordiske gründere som har satset og etablert seg i det amerikanske markedet.

For mer informasjon eller presseakkreditering til begge eller et av arrangementene ta kontakt med Julie Ryland, julie.ryland@innovasjonnorge.no, +47 48 11 19 75. Frist for presseakkreditering er 26. Februar klokken 15:00

Innovasjon Norges arrangement på kvinnedagen

Når: 8. Mars 2018 fra kl. 12.00-17.00
Hvor: SAP, Hudson Yards, 48th floor, New York.
Vertskap: Innovasjon Norge, UN Women, SAP
Samarbeidspartnere: Nordisk Ministerråd og DNB

Kåringen av årets kvinnelige gründer

Når: 7. mars 2018 fra kl. 18.00-21.30