Norge rundt for å informere om DAB

Radiobransjen skal kjøre landet rundt for å informere om DAB. – Tydelig behov for hjelp med antenner, konstaterer Ole Jørgen Torvmark etter turneens tre første dager.

Det digitale radioskiftet

- Mange lyttere vet at radioen blir digital, men det er behov for informasjon om praktiske løsninger, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge, som står bak den rullende informasjonskampanjen som nå skal land og strand rundt for å informere om det digitale radioskiftet.

Startet i Lofoten

Norgesturneen startet ytterst i Lofoten denne uka og har vært godt synlig med en stor turkis campingvogn. Vogna er møterom for alle som trenger informasjon om DAB og DAB-løsninger. Den har stoppet opp både på kaianlegg, langs veien og på steder der folk samles. Reine, Henningsvær, Kabelvår, Svolvær og Leknes er noen av stedene som er besøkt.

- Neste uke er vi i Vesterålen og på Andenes før vi setter nesa mot Bodø og kjører sørover langs Helgelandskysten. Møt oss hvis du har spørsmål, oppfordrer Torvmark.

Trøbbel med montering

- Vi har hatt godt med besøk i vogna de tre første dagene. Flere av dem som kommer til oss opplever å ha problemer med dekning, til tross for at de er i områder der det er bekreftet god dekning. Når vi ser på saken finner vi ofte at mottaksproblemene skyldes antennemonteringen. Etter å ha fått hjelp med å justerte antenna, reiser mange hjem med godt mottak, sier digitalradiosjefen.

Syv av ti nordmenn har allerede en eller flere DAB-radioer hjemme, men fortsatt mangler syv av ti DAB i bilen.

- Det er bekymringsverdig at antennemontering gir lytterne utfordringer, men det er også mye av årsaken til at vi skal være på veien gjennom 2017, når de nasjonale FM-nettene slukkes i Norge, sier digitalradiosjefen.

Mer veiledning

Selskapet, som representerer de tre store kringkasterne, øker fokus på veiledning frem mot første FM-slukking 11. januar 2017.

NRKs DAB nett har nå 99,7 prosent befolkningsdekning. Kommersiell radio dekker 92,8 prosent av befolkning. I tiden frem mot FM-slukking gjøres det justeringer og forsterkninger i NRKs sendernett som vil bidra til ytterligere forsterket dekning.

Mer informasjon om det digitale radioskifte og reiseruta ligger på www.radio.no

---------------------------------

Bakgrunn
Norsk radio digitaliseres, det neste året går landet gjennom et radioskifte fra analog til digital radio.
Gjennom 2017 slukkes riksdekkende FM-sendinger region for region. Slukkingen begynner i Nordland 11. januar og avsluttes i Troms og Finnmark 13. desember.
Digital radio mangedobler det nasjonale kanaltilbudet og gjør radio fri for skurr.DAB overtar for FM i riksdekkende kringkastingsnett. DAB-nettene i Norge har like høy befolkningsdekning som FM-nettene, men det vil pågå justeringer i tiden frem mot FM-slukking. Tunneler bygges ut med DAB før FM slukkes.Norge er ett av mange land som legger radiodistribusjon over på DAB

-----------------------------------

DAB-tips for bedre mottak
1. Oppdater kanallista
Sikrer at du får inn kanalene som er tilgjengelig der du er, og ikke går glipp av nye kanaler og endringer.DAB-radioen "husker" frekvensen der du gjorde oppdateringen sist, og vil lete etter denne. Tar du med radioen til hytta uten å oppdatere kanallista, kan radioen bli stille. Se etter “scan”, “full scan” eller "rescan".
2. Sjekk antenna
Sikrer godt mottak. Alle DAB-radioer trenger antenne. Hvis antenna ikke er montert riktig, kan mottaket bli dårlig. Antenne i bil skal stå vertikalt. Mange DAB-adaptere krever antenner som er jordet, da må en del av antenna være i kontakt med bilens metallkarosseri.
3. Bruk automatisk frekvenssøk i bil
Sikrer at bilradioen automatisk plukker opp et nytt signal for kanalen du lytter til. Kjører du fra en NRK-region til en annen uten at fuknsjonen er aktivert, kan du miste mottaket. Funksjonen kan ha ulikt navn fra bil til bil. Se etter DAB to DAB, DAB-linking, DAB kanalforfølgelse, Service Following eller Alternative frekvenser hvis du mistenker at funksjonen er deaktivert. Kanallista må oppdateres manuelt om radioen ikke har  funksjonen.
4. Sjekk kanalpakka der du bor
Sikrer godt mottak. Radio på DAB sendes over to riksdekkende nett med ulik dekning. Nettet med kommersielle kanaler som P4 og Radio Norge har noe lavere dekning enn NRKs nett, som dekker 99,7 prosent av befolkningen. NRK P13, NRK Sport, NRK Klassisk og NRK Jazz sender i det kommersielle nettet frem til 11. januar 2017.
Sjekk radio.no for informasjon om dekning for hver kanal
Radioapparatet kan ta inn signaler fra flere regioner. NRKs kanaler sendes på ulike frekvenser fra region til region. Sjekk at du lytter til frekvenser som sender i ditt område. Kommersiell radio sender på samme frekvens. I områder med veldig sterke signaler,  som i store byer, kan en DAB-radio fungere uten antenne eller med feilmontert antenne. Mottaket vil forsvinne i områder med normal dekning.

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder Digitalradio Norge
Ole Jørgen Torvmark, daglig leder Digitalradio Norge
Det digitale radioskiftet
Slik monterer du antenne i bil