Norge på medaljejakt i Skottland

Regjerende europamestere Nina Bansal fra Mudo Tveita i Oslo og Joachim Wien fra Elvebyen Taekwondoklubb i Drammen reiser på fredag til Glasgow i Skottland for å kjempe om medaljer i en stor, internasjonal taekwondo-konkurranse i mønster.

Nina Bansal og Joachim Wien
Nina Bansal og Joachim Wien Foto: Carl Celius/PhotoNordica

- Målet er å kjempe om medaljer, sier Nina Bansal. Bansal overtar som landslagstrener for taekwondo mønster neste år. Nina og Joachim har i sommer vært på en lengre treningssamling i Filipinene, hvor de blant annet har trent med verdensmesteren i freestyle.

I tillegg til Nina og Joachim skal utøvere fra Røra og Tustna Taekwondo Klubb delta i kamp.

I taekwondo konkurreres det internasjonalt i kamp og mønster.
Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Man konkurrerer klassevis, avhengig av beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Det konkurreres tre runder av to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. Det finnes to internasjonale forbund. ITF som praktiserer semikontakt og WTF som praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Nina Bansal og Joachim Wien
Nina Bansal og Joachim Wien Foto: Carl Celius/PhotoNordica