Norge på Europatoppen i antall boligalarmer

I dag har omkring 19 prosent av norske boliger alarm tilknyttet alarmstasjon – noe som er høyeste i Europa. I Europa er snittpenetrasjonen på drøye 6 prosent. Politiets tall viser at antall innbrudd i Norge har gått jevnt nedover de siste årene og forklarer noe av denne nedgangen med økningen i salget av boligalarmer tilkoblet en alarmstasjon. (*1)

Kun 1 av 8 i Sverige

Til sammenlikning hadde man i Sverige en økning i antall innbrudd i boliger med 3 prosent fra 2016 til 2017. I Sverige er det «bare» 12 prosent av boligene, eller 1 av 8 boliger som er sikret med alarm. Relativt sett er det også lang flere boliginnbrudd per år i vårt naboland. (*2)

Tørr du å droppe boligalarmen?

-All vår erfaring viser at de kriminelle velger boliger uten alarm. Tyvene går gjerne forbi boliger som er merket med innbruddsalarm. En alarm som støyer er ubehagelig og stresser og skremmer de kriminelle. I tillegg igangsettes et reaksjonsapparat som begrenser tidsvinduet de kriminelle har til rådighet.sier Fagsjef Runar Karlsen i NHO Sikkerhet.

I hus uten alarm har tyvene brukt lang tid og huset er endevendt. De kriminelle finner da ofte verdigjenstander som er forsøkt skjult. Resultatet for de fornærmede som kommer hjem til denne typen åsted er at de i mye større grad føler ubehag og fortvilelse enn i de tilfeller der tyvene blir stresset av alarmen..

Dette bekreftes av forsikringsbransjen som ser at verdien av det som stjeles er større om sommeren – nettopp fordi tyvene da har mer tid tilgjengelig.

For å avverge boliginnbrudd, bør det se ut som om dere er hjemme. Sector Alarms anbefaling er blant annet å la smårot ligge fremme, sette på radioen, ha lys med sensor og huske å slå på alarmen.

-Det kan også være smart å alliere seg med naboen om vanning av blomster og tømming av postkassen, sier kommunikasjonssjef Sissel Eckblad i Sector Alarm. -Kast gjerne litt søppel i søppelkassen deres også, dermed blir det ikke så tydelig at naboen ikke er hjemme. Det kan også være en ide å låne bort parkeringsplassen på gårdsplassen til naboen når du er bortreist.

Ta en «feriesjekk» av boligen før du reiser bort – vi anbefaler Sector Alarms «Ti råd» for boligsikring i sommer:

1. Lås vinduer og dører
  2. Skjul verdifulle gjenstander
  3. Stopp post og aviser. En overfylt postkasse er en direkte invitasjon til tyver.
  4. Ikke gi tyvene innbruddsverktøy. Sørg for å låse inn verktøy, hageredskap og stiger som kan brukes som innbruddsverktøy.
  5. Gjør en avtale med naboen slik at dere passer på hverandres boliger. Plenen bør klippes og blomstene vannes.
  6. Husk å variere belysningen. Det kan du gjøre med SmartPlugger, klokkebryter eller fotoceller.
  7. Ha forsikringsgodkjente låser på ytterdører og spesielt utsatte vinduer.
  8. Innbruddsalarm med knytning til alarmstasjon gir god beskyttelse. Tyvene går gjerne forbi boliger med innbruddsalarm. God merking om at boligen har alarm er viktig.
  9. Bruk et fotoapparat eller et videokamera og lag en oversikt over verdigjenstandene dine. Merk dem. Lagre bildene dine. Oppbevar de mest verdifulle gjenstandene i bankboks.
  10. Husk å koble fra og stenge gassflasken til grillen. Plasser gjerne gassflasken i en låst garasje.

*1 https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/strasak/2017/strasak-2017.pdf

*2 https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/bostadsinbrott.html

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Sector Alarm inngår byråavtale med Starcom i Norge28.11.2018 10:04Pressemelding

Etter en omfattende mediebyråpitch velger Sector Alarm Starcom som partner i Norge. Samarbeidet omfatter hele tjenestespekteret innenfor mediebyråtjenesten. Siden etableringen i 1995 har Sector Alarm blitt det nest største alarmselskapet i Europa, med mer enn 500 000 kunder og over 1 700 ansatte. Samarbeidet inkluderer markedene i Norge, Sverige, Finland, Irland, Frankrike og Spania. Gjennom Publicis-byråene Starcom og Zenith.

Bruk nattmatvett i julebordstiden13.11.2018 07:00Pressemelding

Vi er på vei inn i julebordsesongen - med tradisjonsrike julebord med kollegaer og gode venner som ofte varer langt ut i de sene nattetimer. Erfaringer fra tidligere år viser at stadig flere avslutter en sen julebordnatt med nattmat. Favoritten er en pizza som "bare" skal varmes 10 minutter i ovnen. Disse 10 minuttene er det mange som benytter til en velfortjent «strekk» på sofaen. En strekk som i mange tilfeller varer helt til brannalarmen går.