Nansen Fredssenter

Norge må ut av selvmordsklubben

Verden gleder seg over at årets Nobels Fredspris er blitt tildelt ICAN for deres arbeid med Traktat om forbud mot Atomvåpen. Deres arbeid har vist at det er mulig å mobilisere verden til å avstå fra atomvåpen.

Alfredo Zamudio, leder for Nansen Fredssenter. Foto, Kirsti Hovde.

Baksiden for denne medaljen er at Norge ikke har skrevet under denne avtalen”, sier Alfredo Zamudio, leder for Nansen Fredssenter.

”Atomvåpens doktrine handler om en ting alene: å ødelegge alt og alle og frykten for denne total ødeleggelse skal forebygge krig. Norge må komme seg ut av selvmordsklubben med land som er villige til å bruke atomvåpen”, sier Alfredo Zamudio.

”Denne velfortjente Nobel Fredspris kan inspirere verden til en ny samtale om hvordan Norge kan slutte å være en støttespiller til atomvåpen. Norske politikere har nå en mulighet og en glimrende anledning til å tenke nye tanker om norsk atomvåpen politikk”, sier Alfredo Zamudio.

Fremtidige generasjoner vil takke en modig Nobelkomité og modige politikere som kan bruke denne muligheten og bidrar til at fremtiden er fri for kjernefysiske våpen.

Nansen Fredssenter har i mer enn to tiår arbeidet med dialog som metode for fred og forsoning i en rekke konfliktområder i verden. Vi har bidratt med dialog og fredsarbeid på Balkan, Afghanistan, Irak, Kenya, Ukraina, Colombia m.m. I Norge arbeider vi med dialog undervisning, formidling og fasilitering

For mer informasjon, kontakt:

Alfredo Zamudio, leder
alfredo@peace.no

Mari K. Bjerke, administrativ assistent
mari@peace.no

Alfredo Zamudio, leder for Nansen Fredssenter. Foto, Kirsti Hovde.
Nansen Fredssenter: Foto: Nansen Fredssenter

Om Nansen Fredssenter

Nansen Fredssenter
Bj. Bjørnsons plass
2613 Lillehammer

Nansen Fredssenter arbeider nasjonalt og internasjonalt med å fremme og undervise om dialog for fred, for å forebygge konflikt og for å styrke sosiale og politiske relasjoner.