Norge må støtte Europa i flyktningkrisen

28.8.2015 12:45 | Norsk Folkehjelp

Vi må møte flyktningkrisen i Europa med klare hoder og varme hjerter, oppfordrer Norsk Folkehjelp og LO. Organisasjonene krever stans i all retur av såkalte Dublin-flyktninger fra Syria, og oppfordrer Norge til å støtte og styrke mottakskapasiteten i sør og øst i Europa.

–Det er en enorm flyktningkrise verden står overfor, men Europa vil fint klare å håndtere det antallet flyktninger som nå kommer til oss. Løsningen på krisen er ikke å stenge oss alle inn bak en mur, men å skape gode felleseuropeiske politiske løsninger, sier Finn Erik Thoresen, styreleder i Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelp og LO oppfordrer den norske regjeringen til å øke den humanitære innsatsen i Syria og nærområdene betraktelig. I tillegg må det settes av betydelige midler for å hjelpe de landene i Europa som nå tar imot store antall flyktninger.

–Norge er en del av Europa. Det er lett å fortvile når vi ser TV-bildene av desperate mennesker som prøver å komme seg i sikkerhet til Europa. Men dette er mulig å håndtere med gode løsninger. Vi må begynne å snakke om flyktningene som det de er: mennesker, sier Gerd Kristiansen, leder i LO.

–Vi må definitivt hjelpe flest mennesker i nærområdene rundt Syria. Men FNs høykommissær for flyktninger mener rundt 10 prosent av de som er i nærområdene ikke kan få hjelp eller beskyttelse der og må hjelpes ut, sier Finn Erik Thoresen.

Stans Dublin-returer

Denne uken ble det klart at Tyskland stopper alle Dublin-returer av syriske flyktninger. Dublin-avtalen sier at en asylsøker skal sendes tilbake til det europeiske landet de først søkte asyl, men den sier også at en annen medlemsstat på humanitært grunnlag kan påta seg ansvaret for søkeren selv.

–Norge bør umiddelbart slutte å sende syriske flyktninger tilbake til land som Italia, som har store utfordringer med å ta vare på de syriske flyktningene som kommer. Det gir ingen mening å ta imot kvoteflyktninger fra Syria samtidig som man kaster ut syriske asylsøkere som allerede er i landet. Disse har et like stort beskyttelsesbehov. Vi bør støtte mottaksapparatet i Europa, heller enn å sende dem enda flere flyktninger, sier Gerd Kristiansen.

Står klare til å hjelpe

For å avhjelpe situasjonen sør og øst i Europa må Norge være villig til å støtte landene som nå mottar mange flyktninger – som Italia, Hellas og Balkan-landene. Organisasjonene påpeker at det er mange norske aktører som har lang erfaring med å drifte asylmottak, bistå flyktninger og å hjelpe mennesker på flukt.

–På dette området har Norge mye kunnskap som kan deles. Vi er mange organisasjoner som står klare til å bidra med vår kompetanse og ressurser. Her må det politisk vilje og midler til, sier Finn Erik Thoresen.

–Mer hjelp til Europa

Norsk Folkehjelp og LO mener Norge må sette av langt mer midler til å hjelpe de landene i Europa som nå tar imot svært mange flyktninger.

– Norge har allerede støttet tiltak i Hellas for å reformere den greske asylforvaltningen og forbedre kvaliteten på asylmottak. Slik flyktningsituasjonen er i Europa i dag er det naturlig at mer midler brukes til tiltak som bidrar til å håndtere Europas migrasjonsutfordringer. Det viktigste nå er å ta vare på de som har flyktet fra sult og nød. Dette er en helt ekstraordinær situasjon hvor verden virkelig må jobbe sammen og vise solidaritet overfor millioner av mennesker på flukt, sier Gerd Kristiansen.