Norge ledende på samarbeid internt i selskaper

En global undersøkelse om arbeidsmarkedet viser at Norge er en av de ledende nasjoner når det gjelder samarbeid internt i selskaper, f.eks. på tvers av avdelinger. Vi holder derimot ikke tritt med land der selskaper er flinke til å utveksle ideer og skape innovasjon.

Vi samarbeider godt internt her i landet. Nå må vi bli flinkere til å rette blikket utover, sier konsernsjef Torben Sneve, Adecco Norge.

Global Talent Competitiveness Index (GTCI) er en global undersøkelse utført av Adecco Group  i samarbeid med INSEAD  og Tata Communications. Dette er årlig benchmark som svært grundig måler 119 lands evne til å utvikle, tiltrekke og beholde talenter.

–  Skal vi holde farten i norsk økonomi må vi åpne for samarbeid med eksterne aktører fra ulike bransjer. Det er da vi ser spennende utvikling, sier konsernsjef Torben Sneve, Adecco Norge.

Mangfold er avgjørende for å få til innovasjon

Tallene viser at vi samarbeider meget godt internt i selskaper, men sitter ellers for mye på egen tue og styrer med vårt. Det blir lite mangfold av slikt.

– Det er en kjent sak at teambuilding og god bedriftskultur står sterkt i Norge. Vi kurses stadig for å samarbeide bedre internt. Nå må vi rette blikket utover, sier Sneve.

Og vi er i gang – Start-up Scenes lover bra

Senest i november 2017 ble start-ups i Oslo omtalt i Silicon Republic, og det er flere som henger seg på trenden.

–  Slike initiativ må vi omfavne og dra mer nytte av, sier Sneve.

Les mer fra GTCI-rapporten her.

Start-ups å følge i 2018 kan du lese mer om her.

Norge best i Norden på talentutvikling.

6 verdifulle erfaringer du får av å spille dataspill12.12.2017 08:00Blogginnlegg

Da spillkonsollene ATARI og Commodore 64 ble populære på begynnelsen av 80-tallet var jeg veldig ung. På den tiden var spillindustrien liten, og de som spilte var ofte ganske nerdete. Med tiden har dette utviklet seg enormt, og ordet «nerd» er ikke lenger negativt ladet. E-sport har heller blitt en milliardindustri for alle aldersgrupper. Jeg brukte mye tid på dataspill i oppveksten, og fortsatte med dette da jeg selv fikk barn.

Ensomt på toppen29.11.2017 08:00Blogginnlegg

Oscar Wilde sa en gang: «Det er bare én ting i verden som er verre enn at folk snakker om en, og det er at folk ikke snakker om en». Som øverste sjef i en bedrift er det nærmest umulig å ikke bli snakket om, men kanskje mer interessant – hvor lett er det å være seg selv? Hvordan sikre at en styrer skuta med stødig hånd uten å miste seg selv? La oss se litt nærmere på denne topplederrollen, samtidig som vi lar Oscar Wilde styre overskriftene.