Norge imponerer den første dagen i Taiji-EM i Moskva

Landslagstrener Kim Gibson for Wushu i Norges Kampsportforbund kan være svært fornøyd med den første dagen i Taiji EM. De norske utøverne imponerte stort, og vant to gull, en sølv, og to bronsemedaljer. Etter første dag er Norge nest beste nasjon etter Russland noe som er kjempeprestasjon. Det deltar 21 nasjoner i mesterskapet. Mesterskapet fortsetter i morgen og Norge har store muligheter til å vinne flere medaljer.

Fra venstre :Svetlana Negashova,Milos Joksimovic, Britt Miree Abrahamsen

Britt Miree Abrahamsen fra Arendal, som konkurrerer for Bergen Wushu klubb vant to gullmedaljer.

Først vant Britt Miree Abrahamsen overlegent gull i klassen tradisjonell Chen Taijiquan med poengsummen 8,36. Anna Maria Kubiak fra Polen kom på andreplass med poengsummen 8,83, mens Nino Chikhladze Georgia kom på tredjeplass med poengsummen 8,82. Hun konkurrerte også i klassen Wu stil Taijiquan som hun vant klart med poengsummen 8,9. Veronika Shteinikova fra Russland kom på andreplass med 8,76, tredjeplassen gikk til Ewa Julia Solartz fra Russland.

Milos Joksimovic fra Oslo wushu klubb som vant EM gull i 2014 vant sølv i klassen wudang som er den største klassen med poengsummen 9,02. Joakim Karl Erik Pettersen fra Sverige kom på første plass med poengsummen 9,07. Roman Vlasenko fra Latvia kom på tredjeplass med poengsummen 8,98

Svetlana Negashova fra Oslo Wushu klubb vant to bronsemedaljer. I klassen ny chen-stil fikk hun poengsummen 8,36 og sikret seg bronsemedaljen. Martina Slaba fra Tsjekkia tok førsteplassen med 8,89. Tatiana Shurmistrova fra Russland kom på andreplass med poengsummen 8,88

I klassen wudang fikk Svetlana Negashova 8,72 og vant bronsemedaljen. Elena Vasenina fra Russland vant klassen med poengsummen 9,08. Iulia Timirkina fra Russland kom på andreplass med poengsummen 8,93

Sportssjef i Norges Kampsportforbund, Dag Jacobsen, kan fortelle at det ikke er noen tilfeldighet at Norge gjør det bra. Kim Gibson er dyktig trener som selv har konkurrert internasjonalt og har vunnet mange medaljer.Han vet hva som må til. Når det gjelder Britt Miree Abrahamsen har hun studert og trent wushu i Kina i flere år og vunnet medaljer i en rekke store internasjonale konkurranser i både tai ji, wushu, qi gong og tai ji sverd.

Fra venstre :Svetlana Negashova,Milos Joksimovic, Britt Miree Abrahamsen
Milos Joksimovic og Svetlana Negashova

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.