Norge har Nordens beste bakere

Norge er nybakte nordiske mestre i baking. Et surdeigsbrød med grønn pepper og hvit geitost fikk hoveddommeren i ekstase.

Glade norske bakere tok gull i Nordic Bakery Cup 2019. Det norske vinnerlaget bestod av Trude Beate Brendehaug, Jonathan Burt og Fredrik Lønne.

Nordic Bakery & Pastry Cup ble i år arrangert for niende gang. Norge var vertskap for konkurransen for tredje gang.

Det norske laget bestod av Jonathan Burt, Fredrik Lønne og Trude Beate Brendehaug. De har trent knallhardt siden nyttår mot den nordiske bakekonkurransen som ble arrangert under Matstreif i Oslo.

Det norske laget vant prisen for beste brød og bagetter, samt beste brødskulptur. Sverige vant prisen for beste søtbakst, men sammenlagt ble det en solid norsk seier. Sverige tok sølv og Danmark bronse.

I løpet av sju timer lagde bakerne 14 brød, 60 bagetter, 8 store brød, 33 brioche, 40 croissanter, 30 wienerbrød, 30 søte bakverk og en 1,4 meter høy brødskultur. Tema for årets konkurranse var kunst.

Surdeigsbrød med pepper og geitost
– Det var et enormt høyt nivå i denne bakerkonkurransen. For meg var det spesielt morsomt å se hvordan Fredrik Lønne på det norske laget levde seg inn i bakingen. Det var som om han faktisk var inne i deigen, sa den svenske hoveddommeren Günther Koerffer like etter premieutdelingen.

– Og det ene brødet hans, med grønn pepper og hvit geitost, er faktisk det beste brødet jeg har smakt noensinne. Det sier litt, for jeg har smakt mange brød!, sa en entusiastisk hoveddommer.

Koerffer har årelang erfaring som dommer fra internasjonale bakekonkurranser. I 2010 var han ansvarlig for bryllupskaken til kronprinsesse Victoria og prins Daniel. Han er president i den europeiske bakerorganisasjonen og visepresident i den globale organisasjonen for bakere.

Mange spennende smaker
Ellers lagde det norske laget rugbrød med humle og speltbrød med honning. I tillegg lagde de en 1,4 meter høy brødskulptur som også ble dommernes favoritt. Den norske søtbaksten fikk ikke kategoripris, men var av høy kvalitet. De laget blant annet wienerbrød med karamell, hvit sjokolade og fermentert sitron, samt boller med pasjonsfruktcurd, bringebær og kirsebær toppet med panna cotta av vanilje og champagnegelé.

– Helt sykt
Fredrik Lønne, som til daglig driver Harmoni Håndverksbakeri i Porsgrunn, ble i dag nordisk mester i baking for andre gang.

– Det er helt sykt. For meg personlig betyr nok denne seieren mer enn den i 2017. Sist gang hadde jeg god tid til å trene. Nå har jeg barn og driver mitt eget bakeri i tillegg, derfor har det vært litt mer utfordrende denne gangen, sier Lønne.

Befestet sin posisjon om bakenasjon
Treneren for det norske bakerlandslaget, Remy Corbet, forteller at han er veldig glad og stolt over innsatsen til de norske utøverne.

– Vi har trent veldig mye til denne konkurransen, og kanskje aller mest på brødskulpturen. Derfor var det ekstra gledelig at Norge nå vant denne kategoriprisen for første gang noensinne, sier Corbet.

Det norske bakerlaget ble også nordiske mestere i 2017 og tok en imponerende tredjeplass i bake-VM i fjor høst.

Trude Brendehaug og Fredrik Lønne i dyp konsentrasjon i den sju timer lange konkurransen.
Jonathan Burt laget en 1,4 meter høy brødskulptur som imponerte dommerne. Det er første gang Norge vinner den kategorien i et nordisk mesterskap.
Surdeigsbrødet med grønn pepper og hvit geitost ble lovpriset av hoveddommeren.
De norske brødene hadde motiver av kjent kunst.
De norske brødene hadde motiver av kjent kunst.
De norske baguettene.
Wienerbrød med karamell, hvit sjokolade og fermentert sitron.