Norge ble beste taekwondo nasjon i Spania

Taekwondoutøverne Nina Bansal fra Oslo, men som konkurrerer for Stjørdal Atletklubb og Joackim Wien fra Hwa Rang Team i Drammen fortsetter med å imponere. I det åpne spanske mesterskapet i taekwondo som arrangeres i Benicassim i Spania vant de fredag kveld sølv i hver sin individuelle klasse, og gull i miks klassen. Norge ble beste nasjon i taekwondo mønster.

Mesterskapet i forsetter på lørdag og søndag med konkurranse i kamp. I fjor når Nina og Joackim deltok vant de gull i hvert individuelle klasse, og sølv i miks klassen.

Nina Bansal og Joachim Wien kommer rett fra en tøff og hard påskesamling  i Sør-Korea som et ledd i oppkjøringen til Spania, og ikke minst som et ledd i oppkjøringen til VM som arrangeres Peru i høst.

Det er ingen tilfeldighet at Nina Bansal og Joachim Wien presterer på et høyt nivå. De har over flere år satset seriøst og målbevisst. I tillegg har de i lengre perioder oppholdt seg i Sør-Korea hvor de har trent med noen av de beste i verden og her hjemme blir de fulgt opp av landslagstrener Thomas Jensen som har stor kompetanse innen mønsterkonkurranser, sier sportssjef i Norges Kampsportforbund, Dag Jacobsen. I fjor ble de europamestere i miks klassen

I taekwondo konkurreres det internasjonalt i kamp og mønster.

Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondotekniker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinne og menn. Man konkurrerer tre runder a to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. Det er to internasjonale forbund. ITF som praktiserer semikontakt og WTF som praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.