Norge best i Norden på talentutvikling

I en verdensomspennende arbeidsmarkedsundersøkelse rangeres Norge på 4. plass i en global måling over evne til å tiltrekke, utvikle og beholde talenter. Norge må se seg slått av Sveits, Singapore og USA. Bak Norge kommer Sverige, Finland og Danmark hakk i hæl.

«Vi ekskluderer alt for mange talenter og gjør det vanskelig å komme til Norge ved å kreve at kandidatene snakker norsk», sier konsernsjef Torben Sneve i Adecco-konsernet.

Global Talent Competitiveness Index (GTCI) er en verdensomspennende undersøkelse utført av Adecco Group  i samarbeid med INSEAD  og Tata Communications.  Dette er årlig benchmark som svært grundig måler 119 lands evne til å utvikle, tiltrekke og beholde talenter.

Tallene viser at vi er gode på å beholde og utvikle våre egne talenter her i Norge.
«Grunnen til at vi gjør det bra er nok i stor grad våre sosiale goder og sikkerhet på jobb, utdanningssystemene våre – og det at det er et klart skille mellom jobb og fritid. Det er ingen tvil om at vi har det godt i Norge», sier Torben Sneve, konsernsjef i Adecco-konsernet.

Vi er ikke best i klassen på å tiltrekke oss globale talenter

Igjen gjør vi det dårligst på det å tiltrekke oss internasjonale kandidater.
«Vi kan ikke fortsette med å ha norsk som krav i nesten alle jobbene våre, når de fleste snakker engelsk. Vi ekskluderer alt for mange talenter og gjør det vanskelig å komme til Norge», sier Sneve.

Den teknologiske utviklingen går mye fortere enn evolusjonen, og det er vanskelig å ta skikkelig innover seg de endringene vi vil se fremover.
«Det er en enorm jobb for AS Norge å omstille seg, og vi trenger de beste menneskene. Da er internasjonal erfaring og kompetanse utenfor landegrensen helt essensielt. Uten mangfold går det dårlig med innovasjonstakten. Her kan Norge bli bedre», sier Sneve.

GTCI 2018 toppliste

Plassering Land Score
1 Sveits 79.90
2 Singapore 78.42
3 USA 75.34
4 Norge 74.56
5 Sverige 74.32
6 Finland 73.95
7 Danmark 73.79
8 Storbritannia                                                            73.11
9 Nederland                                                               72.56
10 Luxemburg            71.64

Last ned hele rapporten her

Norge rangeres på 4. plass i en global måling over evne til å tiltrekke, utvikle og beholde talenter.
Norge gjør det best på å utvikle og beholde sine talenter. Vi er ikke like god på å tiltrekke oss talenter utenfor Norge.

Rosenkrantz' gate 16

Adecco er et av Norges ledende innen HR og bemanning. Adecco er landsdekkende, og har over 60 års erfaring i Norge. Adecco har over 400 ansatte, og 5000 medarbeidere i jobb hver dag. I Norge består Adecco-konsernet av fem merkevarer: Adecco, Modis, Badenoch & Clark, Ingeniør Compagniet og Naviga. Vi leverer til kunder i alle bransjer, i offentlig og privat sektor.

3 grep som styrker ditt lederskap10.4.2018 16:21Pressemelding