Nordre Bergen Gård vinner pris

Nordre Bergan Gård er en tradisjonsrik familiegård med en moderne tvist. I dag mottar Agnar og Anita Lund bedriftsutviklingsprisen i landbruket for sin nyskapende måte å drive familiegården på.

Foto: Mats Olsen

Agnar og Anita Lund holder til på Nordre Bergan Gård utenfor Sandefjord. Gården har lange tradisjoner og har vært i familien siden 1935.Etter 15 år med drift ble gården utvidet med frukttrær i 1950 og i dag produserer paret alt fra epler, gresskar og honning.

-Å motta BU prisen for landbruket var meget overraskende og selvfølgelig veldig gøy. Dette gir oss fornyet motivasjon til å strekke oss mot nye mål, sier Agnar og Anita.

Et produktivt par
Paret har ikke lagt på latsiden siden de overtok gården. I 2012 startet de med en egen bigård med seks bikuber,og dag har de tilsammen 20 bikuber og selger både Sommerhonning,Lynghonning og Gresskarhonning.  I 2013 startet det driftige paret med et eget gårdspresseri for produksjon av eplemost av egne epler, før de tre år senere startet planleggingen av eget sideri. Med støtte fra Innovasjon Norge, selger de nå også sin egen sider i gårdsbutikken. I gårdsbutikken selger paret også kortreiste varer fra lokale produsenter som fokuserer på kvalitet. Butikken er også blitt et hyggelig møtested for kunder og forbrukere. I forbindelse med Halloweenarrangerte paret for 7. året på rad en egen gresskarfestival med over 1500 besøkende.

- Agnar og Anita har etablert en bedrift med betydelig omfang og god lønnsomhet. De har klart å videreforedle råvarene sine til spennende og gode produkter. De har også lykkes med å etablere en god profilering gjennom sin egen merkevare og bidrar til formidling av landbrukets verdier ved å åpne gården for publikum, sier Anniken Fægri Damm-Larsen, regionsdirektør i Innovasjon Norge.

Fakta om bedriftsutviklingsprisen i landbruket:

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det erenbedrifts- ognæringsutviklingspris for de som har etablertenvellykketbedriftellernæring med basis ibygdenesoglandbruketsressurser.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.
  • De fylkesvise vinnerne deltar så i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
  • Den nasjonale prisen vil bli delt ut under Grüne Woche i Berlin i januar 2019.

Juryen har bestått av:
Anniken Fægri Damm-Larsen, direktør IN Buskerud, Vestfold og Telemark, Olav Sandlund, landbruksdirektør Vestfold, Otto Galleberg, Fung. avd. dir. landbruks- og miljøvernavdelingen, Buskerud, Elin Bergerud, Buskerud Bonde -og småbrukarlag. Representant valgt for Bondelagene og Småbrukarlagene i Buskerud og Vestfold.

Pressen er velkommen til prisutdelingen tirsdag 6. november kl 11.00