Nordmenns bruk av mobildata i EU er firedoblet

Tall fra Telia viser at nordmenns frykt for skyhøye mobilregninger etter utenlandsturen er borte, og at vi ikke lenger er redde for å skru på roaming når vi kommer til utlandet.

Telia fjernet i slutten av april roamingkostnadene i hele EU og EØS med Roam Like Home. Nå kan kundene surfe, tekste eller ringe akkurat som hjemme når de er i disse landene, og Telia ser tydelige tegn på at kundene har endret adferd:

– Vi ser en enorm økning i bruk av mobildata etter innføringen av Roam Like Home, sier Karl Fredrik Lund, direktør for Telias privatmarked.
– Kundene brukte fire ganger mer data i EU i juni sammenlignet med april, og det bekrefter at vi ikke lenger kvier oss for å skru på roaming når vi reiser utenfor Norge. Roam Like Home fungerer som en forsikring mot regningssjokk og har gjort det enda enklere å alltid være påkoblet.

Størst datavekst i utlandet
Nordmenns bruk av mobildata øker stadig, og Telias kunder har nesten doblet sitt gjennomsnittlige dataforbruk det siste året.

– Vi ser at den største veksten i dataforbruket er i utlandet, altså at nordmenn bruker enda mer data når de er i EU eller EØS enn hjemme. Det tyder på at kundene ikke lenger bryr seg om å veksle mellom WiFi og mobilnettet. Mobilvaner kjenner ingen landegrenser, og kundene kan være trygge på at de kan bruke mobilen som om de befant seg i Norge, selv når de er på reise, sier Lund.

I vinter gjorde Telia en undersøkelse der de spurte hva som var viktigst for folk når det gjaldt mobiltelefoni. På topp tre var trygghet i forbindelse med roaming i utlandet.

– Mange tjenester på mobilen blir enda mer relevante på reise. Vi bruker karttjenester for å finne frem i en ukjent by, leser restaurantanmeldelser på TripAdvisor for å bestille bord på det beste spisestedet, sjekker ut muligheter for overnatting på Airbnb og deler status og feriebilder på sosiale medier. Firedoblingen i bruk av mobildata i EU viser at Roam Like Home dekker kundenes behov for trygghet når de bruker mobilen i utlandet, sier Lund.