MasterCardMasterCard

Nordmenn viser kjærlighet med reiser og blomster på Valentinsdagen

13. februar, 2018 – Romantikken blomstrer i Norge. Vi brukte hele 25 prosent mer på våre kjære sist valentinsdag enn hva vi gjorde i 2015, og antallet transaksjoner gikk opp med 36 prosent. Nordmenn viser stadig mer kjærlighet til hverandre gjennom reiser og blomster, men vi bruker mindre penger på smykker enn tidligere.

Mastercard Love Index viser at opplevelser blir stadig mer populært blant nordmenn da de gjerne bruker penger på å dra bort med sin kjære i anledning Valentinsdagen. Transport med tog eller fly stod for 69 prosent av totalt valentinsdag-forbruk i Norge 2017- en økning på 57 prosent siden 2015. På verdensbasis står transport for kun 22 prosent av det totale forbruket på valentinsdagen. Til tross for at forbruket på reiser øker bruker vi ikke mer på hotell. Bare 11 prosent av det totale forbruket blir brukt på hotell.

– Dette viser at vi gjør flere dagsreiser, eller at flere personer i avstandsforhold kommer sammen for å feire valentinsdagen. Vi setter mer og mer pris på opplevelser sammen med de vi har nært, sier Inge Kjønnøy, talsperson for Mastercard Norge.

Å «si det med blomster» er et velkjent begrep, og nordmenn uttrykker sin kjærlighet med blomster mer enn før. Totalt forbruk på blomster har økt med 104 prosent siden 2015, samtidig har antallet transaksjoner for blomsterkjøp økt med 121 prosent. Dette indikerer at vi heller gir bort en blomst enn en stor bukett. Blomster øker ikke like mye i popularitet ellers i verden. Globalt har forbruket på blomster gått ned med 3 prosent. Smykker er derimot ikke like populært blant nordmenn, med en nedgang i forbruket på 18 prosent sammenlignet med 2015.

Sammenlignet med resten av verden er ikke nordmenn så opptatt av romantiske måltider på restauranter på valentinsdagen. På verdensbasis står restaurantbesøk for 40 prosent av totalt forbruk. I Norge står de for bare 13 prosent. Sammen med Irland og Tyskland, er Norge det landet i Europa med færrest transaksjoner på restaurant i anledning Valentinsdagen.

Hvis du i fjor måtte haste innom blomsterbutikken på vei hjem fra jobb, er du ikke alene. Data fra Mastercard viser nemlig at nordmenn flest er ute i siste liten. 29 prosent av all valentineshopping foregår på selveste 14. februar. 25 prosent kjøper valentinsgaven sin 13. februar.

– Å skjemme bort sin kjære på Valentinsdagen viser ingen tegn til å bremse opp. Våre data viser at nordmenn i større grad setter opplevelser høyt, samtidig som den tradisjonelle valentinesblomsten står sterkt. Vi håper analysen, som presenteres for tredje gang, vil gi butikker verdifulle innsikter om nordmenns forbruksmønster opp mot valentinsdagen, sier Kjønnøy.

Netthandel fortsetter å vinne popularitet i Norge. Siden 2015 har antall netthandelstransaksjoner rundt valentinsdagen økt med 338 prosent, sammenlignet med 136 prosent globalt. Likevel går nordmenn flest fortsatt i butikken for å handle gaver. 63 prosent av gavene er kjøpt i fysisk butikk mellom 11 og 14. februar.

– Netthandel blir gjennomgående mer populært, det er interessant å se dette igjen i hvordan vi handler på valentinsdagen. Nordmenn og personer over hele verden setter mer og mer pris på å handle bekvemt over nettet, sier Kjønnøy.

Om undersøkelsen
Mastercard Love Index analyserer kreditt, debet og forhåndsbetalte transaksjoner i over 200 markeder verden over. Analysen ser på dagene rundt valentinsdagen (11-14. februar) i 2015, 2016 og 2017. Studien identifiserer forskjeller og likheter i folks handlevaner, og hva folk bruker pengene sine på i anledning valentinsdagen.

Om MasterCard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vi opererer verdens raskeste betalingsnettverk, forbinder forbrukere, finansinstitusjoner, forretningspersoner, stater og virksomheter i mer enn 210 land og territorier. Produkter og løsninger fra Mastercard gjør handelsaktiviteter – slik som dagligvare- og annen handel, reise, bedriftsdrift og økonomiadministrasjon – enklere, sikrere og mer effektivt for alle. Følg oss på Twitter @MastercardUKBiz, bli med på diskusjonen på Beyond the Transaction Blog og abonner på nyhetsoppdateringer fra oss på Engagement Bureau.

Følg saker fra MasterCard

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MasterCard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MasterCard

Mastercard extends partnership with Samsung to deliver Samsung Pay in Europe30.7.2015 09:01Pressemelding

PURCHASE, N.Y. – July 30, 2015 – MasterCard and Samsung Electronics Co., Ltd today announced they are extending their global partnership leveraging the MasterCard Digital Enablement Service (MDES) to deliver Samsung Pay in Europe. Samsung Pay is a mobile payment service that will enable consumers to use their Samsung flagship mobile devices to make every day in-store purchases at contactless and magnetic stripe terminals leveraging NFC and MST technologies.