Mittanbud

Nordmenn vil skrive kontrakt, men løsningene er for tungvinte!

Det kan fort blir trøbbel når man skal pusse opp eller bygge noe nytt uten en skikkelig kontrakt. Men hva gjør egentlig myndighetene for å øke andelen som skriver kontrakt, utover å komme med en moraliserende pekefinger?

Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland sier til VG at hun er bekymret for at kun åtte prosent av alle som har kjøpt håndverkstjenester bruker skriftlig kontrakt, mens Forbrukerrådet sammenligner manglende kontrakter med å sette seg i bilen uten belte.

Ja, det er helt klart grunn til å være bekymret. Det kan fort bli trøbbel når man skal pusse opp eller bygge noe nytt uten en skikkelig kontrakt. Men, basert på saken i VG, er det på ingen måte klart hva myndighetene egentlig gjør for å øke andelen som skriver kontrakt, utover å komme med en moraliserende pekefinger.

For å øke andelen som inngår skriftlig kontrakt bør man kunne følge to hovedspor.

Det første er relativt enkelt. Finn frem pisken og pålegge håndverksbedriftene å inngå en skriftlig avtale med forbruker før de starter et prosjekt over en viss størrelse.

Det andre er litt mer krevende, men erfaringsmessig vet vi at folk gjør ting når det er tilgjengelig, enkelt og brukervennlig.

Vi vet at nordmenn er i verdenstoppen når det kommer til bruk av bilbelte. Og bilbelte er tilgjengelig i bilen og det er for de fleste relativt greit å få festet stroppen. Så hvorfor er vi så dårlige på å skrive kontrakt med håndverkeren?

Jeg tør påstå at det ikke skyldes nordmenns uvitenhet, men bransjens manglende evne og ønske om å legge til rette for enklere og mer brukervennlige løsninger. Nordmenn tar i bruk produkter og tjenester som er enkle. På ferie i utlandet bruker vi Über fordi det er enkelt, trygt og effektivt. Vi booker feriehuset i Spania via AirBnb fordi det er enkelt å finne et fint sted å bo og fordi brukeranmeldelsene gir oss en trygghet om huset vi vil leie. Stadig flere klipper håret hos Cutters fordi det tar 15 minutter og vi slipper å booke time på forhånd.

I håndverksbransjen operer mange fortsatt med håndskrevne kontrakter. Du som forbruker må ofte søke opp en standardkontrakt på nettet, skrive den ut og fylle inn riktig informasjon på riktig sted, signere den for hånd, scanne kontrakten og sende den tilbake til håndverkeren på e-post eller kanskje sende den med posten. Barrieren for å skrive kontrakt blir høy. Når barrieren blir høy vet vi at vi ofte gir opp eller velger snarveier.

På Mittanbud, som jeg er sjef for, har vi i samarbeid med Forbrukerrådet og Standard Norge utviklet en digital kontrakt som gjør det enkelt, trygt og effektivt å skrive kontrakt. Målet er å senke barrieren for å skrive kontrakt, men likevel opprettholde tryggheten og den juridiske gyldigheten som Forbrukerrådets standardkontrakter har.

Resultatene er ganske oppsiktsvekkende. Siden den digitale kontrakten ble lansert i januar 2018 har pilen kun pekt oppover. Måned for måned har antall forbrukere som bruker digital kontrakt på sine håndverkstjenester økt. I november fikk 1696 personer som hadde lagt ut en håndverksjobb på Mittanbud tilbud om å opprette en digital kontrakt. Av disse valgte 24 prosent å benytte seg av tilbudet. 24% er mye bedre enn 8%, så får vi jobbe på videre og komme oss opp slik at Barne- og likestillingsministeren kan smile.

Håvard Bungum, administrerende direktør i Mittanbud

Om digital kontrakt på Mittanbud

• Digitale kontrakt har samme juridiske gyldighet som tradisjonelle papirkontrakter
  • Digital kontrakt baserer seg på håndverkertjenesteloven
  • Kontrakten er i første omgang kun tilgjengelig for forbrukere som legger ut håndverksjobben på Mittanbud.
  • Med digital kontrakt kan du sigenere kontrakten med håndverkeren uansett hvor du er - direkte fra din mobil, nettbrett eller PC.

Martin Grevstad
PR- og kommunikasjonsrådgiver

Tlf: 91391244
E-post: martin.grevstad@schibsted.com

Om Mittanbud

Mittanbud

+47 22 00 09 30https://mittanbud.no

Mittanbud ble startet i 2009 og er Norges største anbudstjeneste. Vi formidler anbud til over 30 000 leverandører over hele landet, basert på forbrukerens beskrivelse av jobben og hvor i landet arbeidet skal utføres. Hver uke sender vi ut 5 000 nye jobber til bedriftene i tjenesten.

www.mittanbud.no

Følg pressemeldinger fra Mittanbud

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mittanbud på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mittanbud