Nordmenn unner seg mest ferieluksus

29.4.2016 08:54 | Ving Norge

Mer enn seks av ti nordmenn har bodd på et femstjerners hotell. Det gjør oss til de største luksusdyrene i Norden, i følge en undersøkelse gjort i Vings nordiske reisepanel.

BASSENGTREND: Rom med utgang til eget basseng er en av sommerens heteste trender. Her fra hotell Aquagrand på Rhodos.

Mens hele 63 % av de spurte nordmennene sier at de en eller flere ganger har bodd på et femstjerners hotell, svarer bare 44 prosent av danskene, 46 prosent av finnene og 54 prosent av svenskene det samme.

- Dette bekrefter noe vi har sett i mange år, nemlig at nordmenn i større grad enn våre naboer gjerne unner seg mer når det kommer til ferie, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving.

Nærmere 33 000 reiseglade respondenter over hele Norden har svart på Vings undersøkelse om ferieluksus. Her kommer det blant annet frem at nordmenn mener førsteklasses mat og drikke er det viktigste når de bor på et femstjerners hotell, men resten av Norden setter mest pris på en deilig frokost.

Hotell med butler og privat basseng

For 15 år siden var det langt mellom luksushotellene hos norske charterarrangører.

- Da var det få som hadde forestilt seg at norske chartergjester skulle bestille femstjerners hotell med egen butler og rom med direkte utgang til basseng. I dag er det ofte disse hotellene som blir utsolgt først. Vi har solgt 50 prosent flere rom med direkte bassengtilgang denne sommeren enn i fjor, fortsetter Larsen-Vonstett.

Luksusparaply

Ving samler nå sine aller mest luksuriøse hotell under paraplyen «Signature by Ving». Hotellene har fem stjerner og kjennetegnes av høy standard på alt fra beliggenhet til service og fasiliteter.

- Neste steg er å tilby VIP-service til alle som velger disse hotellene. Vi ser blant annet på privat transport til og fra flyplass, fast track og tilgang til lounge på flyplassen, sier Larsen-Vonstett.

Om Reisepanelet

Undersøkelsen er gjort i april 2016 av Ving Sverige, Ving Norge, Spies i Danmark samt Tjäreborg i Finland. Totalt har 32 773 respondenter svart: 5 468 i Sverige, 6 438 i Norge, 13 879 i Danmark og 6 988 i Finland. Reisepanelet er et nettbasert panel som har takket ja til å svare på spørsmål om ferie, reiser og lignende. Det er kostnadsfritt å være med og du kan når som helst forlate panelet.

LUKSUS: Under paraplyen "Signature" har Ving samlet sine aller lekreste 5-stjerners hotell.