Nordmenn trekker østover i vinter

19.6.2017 07:00 | Apollo

Svak krone og mer for pengene gir boom østover neste vinter, melder Apollo. For første gang i historien øker ikke reisearrangøren antall vinterreiser til Kanariøyene, men satser i stedet på eksotiske reisemål som Thailand, Bali og Dubai.

- Vi ser en større endring i nordmenns reisemønstre vinteren som kommer. Med svak krone og sterk dollar dreises nå feriene mot Sør-øst Asia, hvor det lokale prisnivået er langt mer fordelaktig og kvaliteten på hotellene er minst like bra. Etterspørselen for mer eksotiske reisemål øker også. Derfor har vi i år valgt å legge storsatsningen østover med rutefly, fremfor til eksempelvis Kanariøyene, sier Erik Haug, administrerende direktør i Apollo.

Salgstallene viser tydelig endringen: Så langt er Apollos salg av vinterreiser til Dubai og emiratene tredoblet sammenliknet med fjoråret. Storfavoritten Thailand er opp 30 prosent, mens surfeparadiset Bali begynner å markere seg som en ny sommerdestinasjon.

Yoga før frokost, smoothie til lunsj

I tillegg til dreiningen østover, ser Apollo også en økende helse- og treningstrend hos nordmenn. Stadig flere av oss velger hotell eller områder hvor det er mulig å være aktiv og spise sunt – ikke bare som del av hovedferien, men også i form av egne ferier hvor hele formålet er aktivitet.

Som eneste nordiske turoperatør har Apollo to egne, rendyrkede sportshoteller i aktiv ferie-konseptet Apollo Sports: Playitas på Fuerteventura og Thanyapura i Phuket. Her finner du aktiviteter for hele familien; fra yoga og spinning til thaiboxing og personlig trener om du ønsker. Playitas har i tillegg et eget sportsakademi for barn, og på begge hotell legges det stor vekt på god og sunn mat.

- Jeg tror behovet for å være aktiv i ferien gjenspeiles av at mange har en stillesittende jobb og et permanent underskudd på tid til å trene og ta vare på seg selv. Mange av oss har konstant dårlig samvittighet, det blir jo mye skjerm, humrer Apollos markedssjef, Marcus Lundgren. Han er bare en av mange som i år fikk familien til å bytte ut solsengen med yogamatte, sykkel og joggesko.

- Familiens siste ferie var på Playitas - det er jo i ferien jeg har tid til å trene. Min bedre halvdel var ytterst skeptisk før vi dro, men gjorde en helomvending etter to dager med yoga på stranden. Sportshoteller byr jo på den ultimate kombinasjonen av egeninteresser og sol & bad - så fra nå av sier vi ja takk, begge deler!

Fleksible pakker øker mest

Apollos raskest voksende produkt er salget av reiser med rutefly – eller ruteflypakker - til storbyer og reisemål over hele verden.

– Fleksibilitet er viktig for nordmenn, og vi ser at veksten kommer her. Med våre fleksible ruteflypakker, som både inkluderer storbyer og andre reisemål, velger våre kunder helt selv hvor og hvordan de vil reise og hvor lenge de vil være borte – og bedre enn det blir det jo ikke! Så langt er salget av ruteflypakker opp 30 prosent, forteller markedssjefen.

Totalt vil 300 000 reise på pakketur vinteren som kommer.