Nordmenn tar seg fri på Black Friday – tror de vil handle for mer enn planlagt

Over 360.000 nordmenn tar seg fri fra skole eller jobb for å handle på Black Friday, viser ny undersøkelse. I gjennomsnitt planlegger de å bruke snaut 2.500 kroner på tilbudsjakten, mens én av fem tror de vil handle for mer enn planlagt.
Carolina Appelqvist, daglig leder hos Prisjakt.no

Den landsomfattende Black Friday-undersøkelsen er gjennomført av Opinion for Prisjakt.no. Undersøkelsen signaliserer at nordmenn kommer til å bruke minst like mye penger på årets villeste handledag, som de gjorde i fjor.

Snitthandel: 2.450 kroner

• Hele tre av fire oppgir at de bruker tid i forkant for å undersøke priser på prissammenligningstjenester, hjemmesider og nettsøk.
  • Mer enn halvparten svarer at de planlegger å handle for mellom fem hundre og 1999 kroner, mens én av fire blar opp mellom to og fire tusen kroner. 10 prosent vil bruke mellom fire og seks tusen kroner på Black Friday-salget.
  • Kvinner er de som planlegger å bruke minst penger, mens menn er overrepresentert i kategoriene som vil bruke mest penger.
  • To av 10 svarer at de bruke mer penger enn planlagt på Black Friday i fjor, mens hele fire av 10 tror de vil bruke mer penger enn planlagt i år.

-Opinions beregninger, utregnet blant de som oppgir at de skal handle på Black Friday, viser at vi i snitt kommer til å bruke 2.450 kroner på svartefredagen i år. Mange ser virkelig sitt snitt til å gjøre gode kupp til julehandelen, forteller daglig leder Carolina Appelqvist i Prisjakt.no.

Rekordtrafikk

-Det er lett å bli blendet i rabattjungelen, der tilbudene skriker mot deg og folk nærmest slåss om varene. Derfor er det hyggelig å registrere at nordmenn blir stadig mer prisbevisste, og bruker stadig mer tid på å sjekke priser, produktegenskaper og rabatter i god tid før de handler. Vi har aldri opplevd så stor trafikk på vår sammenligningstjeneste, som før årets Black Friday, sier hun.

Tar seg fri fra jobb og skole

I følge undersøkelsen skal annenhver nordmann handle etter skole eller jobb. 54 prosent oppgir at de planlegger handletur fra klokken 16 til midnatt. Èn av 10 sitter klare ved midnatt, og skal bruke tiden frem til klokken 08 på morgenen. Syv av 10 vil oppsøke fysiske butikker for å handle, mens drøyt 40 prosent jager tilbudskjøpene på nettet.

-Ni prosent, som tilsvarer 360.000 av Norges befolkning over 18 år, svarer at de benytter oppspart ferie og fritid på fredag, eller tar seg fri fra skole eller jobb uten å melde fra. Mens seks prosent enda ikke hadde bestemt seg da undersøkelsen ble gjennomført. Det viser at vi er villige til å strekke oss veldig langt i jakten på de gode kjøpene, sier Carolina Appelqvist.

95 prosent kjennskap

-Til tross for at fenomenet Black Friday ble introdusert i Norge for bare syv år siden, står handelsdagen fjellstøtt i bevisstheten hos den norske folkesjela. 95 prosent kjenner til Black Friday, og det viser en oppsiktsvekkende høy merkekjennskap, på linje med Coca Cola og Walt Disney, sier Carolina Appelqvist.

Her er prisekspertens fem tips for en smart Black Friday-handel:

1. Sjekk prisen hos flere butikker

Mange butikker prøver å være greie og sammenligne priser for deg når de legger ut ting for salg. Men du har god grunn til å være skeptisk til butikkenes egne sammenligninger. Butikkene har så klart alt å vinne på å få forskjellen mellom ordinærpris og tilbudspris til å fremstå som så stor som mulig.

Det første du bør gjøre for å kontrollere om et tilbud virkelig er så godt som det høres ut, er derfor å sammenligne andre butikkers priser på en nett-tjeneste for prissammenligning.

2. Sjekk prishistorikken

Prisene på produkter varierer over tid, og mange butikker justerer prisene fortløpende. En metode for å få produkter til å se billigere ut er å først heve prisen, for så å senke den og sammenligne med den gamle – mens andre gjentar samme tilbud gang etter gang.

Du avslører knepet gjennom å sjekke prishistorikken. Den avslører hva den laveste prisen hos noen butikk har vært tidligere, og du finner den på hver eneste produktside.

3. Automatiser rabattsøket

En smart funksjon på Prisjakt.no, som du kan dra nytte av på Black Friday, er muligheten til å overvåke prisendringer. Ved å legge inn en overvåkning på et produkt, vil du få beskjed hver gang en butikk senker prisen. Du kan få beskjed via mail eller push-varsel på mobilen. Dermed trenger du ikke sitte klistret til dataskjermen for å holde styr på om noen av produktene du er interessert i kommer på salg.

4. Rabattkoder

Mange nettbutikker bruker rabattkoder på Black Friday. De gir rabatt på hele eller deler av sortimentet og senker altså prisen som oppgis i butikken ytterligere når du skriver inn koden i kassen. Hold øynene åpne etter rabattkoder om du ser etter et produkt i en spesifikk butikk.

5. Fri frakt

Ikke glem å se på fraktkostnaden før du bestiller. Forskjellige butikker har forskjellige fraktalternativer, og på Black Friday hender det at visse butikker tilbyr gratis frakt. Det kan være fraktprisen som avgjør hvor det blir billigst å handle til slutt.

For ytterligere prisinnsikt om Black Friday, om undersøkelsen, eller utfyllende kommentarer kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499

Carolina Appelqvist, daglig leder hos Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.500 butikker, 435.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.

Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2006 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.