Nordmenn spiser og prater mindre sammen
Resultatene fra undersøkelsen viser at hele 6 av 10 savner å ha tid eller mulighet for den gode praten med venner og familie, og noe under halvparten spiser kveldsmat 5 ganger i uken eller oftere. Mange mener videre at kveldsmaten er en god arena for å møtes. Derfor slår Melk.no et slag for kveldsmaten og fokuserer på dette glemte måltidet som en arena for å prate mer sammen.
Ta deg tid til både kveldsprat og kveldsmat
Mange nordmenn er fanget av tidsklemma gjennom et økt forbruk av sosiale medier og mange praktiske oppgaver som skal gjøres. I tillegg er vi mindre hjemme enn før. Når skal vi få tid til å ta en pust i hverdagen og prate sammen? En landsomfattende undersøkelse utført av Norstat i uke 34 og 35 på vegne av Melk.no viser en tydelig tendens til at vi savner å snakke mer sammen. Nesten 60 % av dem som har barn, kunne ønske de hadde mer tid til en god samtale med barna sine, og nesten halvparten av oss som har partnere skulle gjerne hatt mer tid til en god prat med partneren vår.
– Vi i Melk.no er opptatt av at folk skal ha god helse og et sunt og godt kosthold. Helse er mer enn mat, og måltidene er sosiale møtepunkter som gir ekstra påfyll i hverdagen. Kveldsmaten har hatt lite fokus, noe vi ønsker å gjøre noe med. Ved å slå et slag for kveldsmaten slår vi samtidig et slag for den gode praten med våre nærmeste, sier Ida Berg Hauge, direktør i Melk.no.
(U)sosiale medier
Mer enn halvparten av befolkningen har gode minner om kveldsmat fra de var små og er enige i at kveldsmat er en god avslutning på dagen. Likevel er det færre som spiser kveldsmat enn før, og vi bruker mye tid på sosiale medier.
Hele 900 000 nordmenn mener selv de bruker for mye tid på Facebook og andre sosiale medier når de er hjemme. Flere enn 700 000 synes at dette går på bekostning av kontakt med andre, og mange er enige i at mobilbruk ofte er årsak til konflikt med de nærmeste. Samtidig oppgir mer enn hver tredje foreldre at de er åpne for at barna bruker mobil eller nettbrett under kveldsmaten.
Hvorfor snakker vi ikke mer sammen?
Det viser seg at både menn og kvinner klager på at de har for liten tid til de gode samtalene på grunn av praktiske oppgaver og jobb. Begge parter mener at det største hinderet er kvinnens bruk av tid til praktiske oppgaver i hjemmet (henholdsvis 53 prosent av kvinnene og 47 prosent av mennene trekker frem dette). Kvinnene mener at mennene er lite hjemme på grunn av jobb (46 prosent), mens menn bare delvis er enige i dette.
Skjerm tar tid
TV/TV-spill, samt internett og sosiale medier trekkes også frem som viktige grunner til at man ikke får pratet så godt sammen som man ønsker. Et interessant funn er at begge kjønn mener at den andres bruk av sosiale medier er et større hinder enn egen bruk av disse mediene.
Fakta fra undersøkelsen:
- 45 % spiser kveldsmat hver dag eller nesten hver dag
- Tidspunkt for middagen styrer om man spiser kveldsmat eller ikke
- Vi spiser kveldsmat fordi vi er sultne etter middag, for å forebygge dårlig søvn eller fordi det er vane
- Hele tre av fire barn i alderen 3–16 år spiser kveldsmat hver dag eller nesten hver dag, mens mange foreldre tydeligvis ikke spiser sammen med dem. Under halvparten av foreldre med hjemmeboende barn spiser kveldsmat daglig eller nesten daglig
- Nordmenn er tradisjonelle i matveien når det kommer til kveldsmaten. De fleste av dem som spiser kveldsmat tar seg en brødskive eller et knekkebrød med ost(68 %)eller annet pålegg (63 %), i tillegg til yoghurt, kornblanding med melk eller grøt
- 4 av 10 nordmenn drikker melk til kvelds ukentlig eller oftere
- Flere enn 350 000 av oss ville valgt å spise kveldsmat med en kjendis, og de yngste ville helst spist med sportskjendiser, forskere eller kongelige
For tips og inspirasjon, se www.melk.no/kveldsmat
Om undersøkelsen:
Det ble utført en landsrepresentativ undersøkelse høsten 2017 av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) med 1000 respondenter.
Kontakter
Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom