Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Nordmenn spiser og prater mindre sammen

Del

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har utført en undersøkelse med fokus på kveldsmat og verdien av det å spise sammen.

Mer enn halvparten av befolkningen har gode minner om kveldsmat fra de var små og er enige i at kveldsmat er en god avslutning på dagen.
Mer enn halvparten av befolkningen har gode minner om kveldsmat fra de var små og er enige i at kveldsmat er en god avslutning på dagen.

Resultatene fra undersøkelsen viser at hele 6 av 10 savner å ha tid eller mulighet for den gode praten med venner og familie, og noe under halvparten spiser kveldsmat 5 ganger i uken eller oftere. Mange mener videre at kveldsmaten er en god arena for å møtes. Derfor slår Melk.no et slag for kveldsmaten og fokuserer på dette glemte måltidet som en arena for å prate mer sammen. 

Ta deg tid til både kveldsprat og kveldsmat
Mange nordmenn er fanget av tidsklemma gjennom et økt forbruk av sosiale medier og mange praktiske oppgaver som skal gjøres. I tillegg er vi mindre hjemme enn før. Når skal vi få tid til å ta en pust i hverdagen og prate sammen? En landsomfattende undersøkelse utført av Norstat i uke 34 og 35 på vegne av Melk.no viser en tydelig tendens til at vi savner å snakke mer sammen. Nesten 60 % av dem som har barn, kunne ønske de hadde mer tid til en god samtale med barna sine, og nesten halvparten av oss som har partnere skulle gjerne hatt mer tid til en god prat med partneren vår. 

– Vi i Melk.no er opptatt av at folk skal ha god helse og et sunt og godt kosthold. Helse er mer enn mat, og måltidene er sosiale møtepunkter som gir ekstra påfyll i hverdagen. Kveldsmaten har hatt lite fokus, noe vi ønsker å gjøre noe med. Ved å slå et slag for kveldsmaten slår vi samtidig et slag for den gode praten med våre nærmeste, sier Ida Berg Hauge, direktør i Melk.no. 

(U)sosiale medier
Mer enn halvparten av befolkningen har gode minner om kveldsmat fra de var små og er enige i at kveldsmat er en god avslutning på dagen. Likevel er det færre som spiser kveldsmat enn før, og vi bruker mye tid på sosiale medier. 

Hele 900 000 nordmenn mener selv de bruker for mye tid på Facebook og andre sosiale medier når de er hjemme. Flere enn 700 000 synes at dette går på bekostning av kontakt med andre, og mange er enige i at mobilbruk ofte er årsak til konflikt med de nærmeste. Samtidig oppgir mer enn hver tredje foreldre at de er åpne for at barna bruker mobil eller nettbrett under kveldsmaten. 

Hvorfor snakker vi ikke mer sammen?
Det viser seg at både menn og kvinner klager på at de har for liten tid til de gode samtalene på grunn av praktiske oppgaver og jobb. Begge parter mener at det største hinderet er kvinnens bruk av tid til praktiske oppgaver i hjemmet (henholdsvis 53 prosent av kvinnene og 47 prosent av mennene trekker frem dette). Kvinnene mener at mennene er lite hjemme på grunn av jobb (46 prosent), mens menn bare delvis er enige i dette.

Skjerm tar tid
TV/TV-spill, samt internett og sosiale medier trekkes også frem som viktige grunner til at man ikke får pratet så godt sammen som man ønsker. Et interessant funn er at begge kjønn mener at den andres bruk av sosiale medier er et større hinder enn egen bruk av disse mediene.

Fakta fra undersøkelsen:

  • 45 % spiser kveldsmat hver dag eller nesten hver dag
  • Tidspunkt for middagen styrer om man spiser kveldsmat eller ikke
  • Vi spiser kveldsmat fordi vi er sultne etter middag, for å forebygge dårlig søvn eller fordi det er vane 
  • Hele tre av fire barn i alderen 3–16 år spiser kveldsmat hver dag eller nesten hver dag, mens mange foreldre tydeligvis ikke spiser sammen med dem.  Under halvparten av foreldre med hjemmeboende barn spiser kveldsmat daglig eller nesten daglig
  • Nordmenn er tradisjonelle i matveien når det kommer til kveldsmaten. De fleste av dem som spiser kveldsmat tar seg en brødskive eller et knekkebrød med ost(68 %)eller annet pålegg (63 %), i tillegg til yoghurt, kornblanding med melk eller grøt
  • 4 av 10 nordmenn drikker melk til kvelds ukentlig eller oftere
  • Flere enn 350 000 av oss ville valgt å spise kveldsmat med en kjendis, og de yngste ville helst spist med sportskjendiser, forskere eller kongelige

For tips og inspirasjon, se www.melk.no/kveldsmat

Om undersøkelsen:
Det ble utført en landsrepresentativ undersøkelse høsten 2017 av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) med 1000 respondenter.  

Kontakter

Bilder

Mer enn halvparten av befolkningen har gode minner om kveldsmat fra de var små og er enige i at kveldsmat er en god avslutning på dagen.
Mer enn halvparten av befolkningen har gode minner om kveldsmat fra de var små og er enige i at kveldsmat er en god avslutning på dagen.
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg saker fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Slik feirer Norge Verdens melkedag31.5.2017 15:53Pressemelding

Norske bønder skåler i melkLeder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, deltar gjerne i markeringen av Verdens melkedag torsdag 1. juni. -Jeg er stolt av å kunne si at den norske melken er i en særstilling når det gjelder god smak og kvalitet. I tillegg ligger vi i verdenstoppen når det gjelder dyrehelse og lavt antibiotikabruk, som gir trygghet for forbrukeren i den andre enden. - Jeg er sikker på at jeg har de norske bøndene med meg når jeg utbringer en skål for Verdens melkedag, sier han.Og det har han. Bønder over hele landet vil poste bilder der de skåler i melk i løpet av torsdagen. Også industrien er med og markerer dagen med fellesskåler i kantinene og ansatte som poster bilder der de skåler i melk. Dette er Verdens melkedagVerdens melkedag er en internasjonal merkedag som ble etablert 1. juni 2001 av FNs mat- og landbruksorganisasjon FAO (Food and Agriculture Organization). -Dagen skal bidra til mer fokus på det positive ved melk og meieriprodukter. Bakgrunnen er at disse pr

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom