Nordmenn shopper mindre i utlandet

Ferske tall viser at nesten 30 prosent av oss har redusert shoppingen i utlandet de siste årene. - Både logisk og forståelig, sier sjeføkonom.
Fersk Danske Bank-undersøkelse viser at nordmenn oppgir at de handler mindre i utlandet enn de gjorde for to år siden. Foto: Danske Bank/Sturlason

Undersøkelsen, som er utført av YouGov på oppdrag fra Danske Bank, viser at 28 prosent av de spurte sier de handler sjeldnere eller mye sjeldnere i butikker i utlandet nå enn for 2 år siden.

Faktisk er det 12 prosent som svarer at de "mye sjeldnere" går på shopping mens de er utenfor Norges grenser. Bare 3 prosent oppgir at de handler "mye oftere" i slike butikker enn før.

-  At Ola og Kari delvis har innført shoppestopp i utlandet syns jeg er både logisk og forståelig, sier sjeføkonom Frank Jullum i Danske Bank.

Han har en klar teori på hvorfor vi nordmenn i større grad lukker lommeboken nå enn vi gjorde for et par år siden.

Henger sammen med svak krone

- Dette henger nok i stor grad sammen med at den norske kronen har holdt seg overraskende svak de siste årene. Per i dag koster en euro rundt 9,70 kroner mens en dollar ligger på 8,60. Gitt bedringen i norsk økonomi og at oljeprisen har steget noe de siste årene hadde man nok trodd at utenlandsk valuta generelt skulle ligge lavere enn dette, sier Jullum.

Han forteller at nordmenn i perioden fra 2010 til 2014 økte sin handel i utlandet med rundt 10 prosent hvert år, men at man siden den gang har sett et noe annet bilde.

Titter man inn i krystallkulen kan det imidlertid se ut til at en viss bedring på vei for dem som ønsker billigere shopping mens de er på ferie.

- Vi i Danske Bank tror den norske kronen kommer til å styrke seg noe de neste 12 månedene, trass i at det har dukket opp endel usikkerhet i verdensøkonomien den siste tiden. Utvikler kronen seg slik vi forventer kan det være en liten gladnyhet for dem som liker å shoppe mens de er på utenlandsferie, sier Frank Jullum.

De yngste har redusert mest

Undersøkelsen viser også at det er den yngste aldersgruppen - de fra 18 til 29 år - som i størst grad har redusert pengebruken mens de er i utlandet. Blant disse svarer 31 prosent at de handler mindre nå enn for to år siden. De over 50 er de som i minst grad har snurpet igjen pengesekken.

Videre svarer 36 prosent av dem som har familier der barna er relativt unge at de handler mindre enn før, men det er relativt små forskjeller mellom menn og kvinner.

Frank Jullum er sjeføkonom i Danske Bank. Han forstår hvorfor Ola og Kari handler mindre i utlandet nå enn før.

Våre 1.050 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 25 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre.

Ut over bankaktiviteter tilbyr vi livsforsikrings- og pensjonsprodukter, kapital-forvaltning, eiendomsmeglerservice og leasing.