Nordmenn rømmer til sydenvarmen – Sterkest vekst i nord

Færre planla sommerferien i god tid i år, noe som gir et uvanlig rush av reisebestillinger i juli. Reiseselskapet TUI melder om 34 % vekst i feriebestillinger for hele landet, med vekst fra samtlige regionale flyplasser i Norge der nordlendinger skiller seg ut som de med størst reiselyst akkurat nå.

- Det er ingen tvil om at mange har gitt opp håpet om enda en tropesommer i Norge, og unormalt mange vil nå sikre seg sol og varme i sydligere strøk. Trenden gjelder for hele Norge og vi ser at det er pris som er drivende for ferievalget, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Feriesøk på mobil i arbeidstiden

Statistikk fra TUI viser at nordmenn søker etter feriekupp hele døgnet, både mens de er på jobb og om kvelden, og flest kjøp gjøres på søndager. Søkene på mobil vokser særlig og 60% av TUIs nettbesøk gjøres på mobil.

Restplasser

I disse dager er det særlig restplasser det søkes etter, det er reiser med avreise innen 6 uker.

- Dersom man ønsker å reise i sommer så er det fortsatt mulig å gjøre et godt feriekjøp hos oss. For å få mest mulig sol for pengene anbefaler jeg at man er fleksibel på avreisedato og at man ikke låser seg til en spesifikk destinasjon, sier Aspengren.

Kald og regntung juni har satt fart på feriebestillingene for hele landet. Her er en oversikt over prosentvis vekst sammenlignet med samme periode i 2018, samt mest populære destinasjoner akkurat nå. Sterkest vekst ser man til særlig prisgunstige destinasjoner som Bulgaria og Tyrkia.

Økning i antall feriebestillinger fra landets største lufthavner:

1. Tromsø +192%
  2. Haugesund +86%
  3. Bodø +81%
  4. Bergen + 74 %
  5. Stavanger + 52%
  6. Trondheim +32%
  7. Oslo +19%

Reiser fra Tromsø Lufthavn

Samlet vekst på 192% sammenlignet med samme periode i fjor

Mest populære destinasjoner den siste uken:

1. Kreta

3. Larnaca

Reiser fra Oslo Lufthavn

Samlet vekst på 19 % sammenlignet med samme periode i fjor

Mest populære destinasjoner den siste uken:

1. Sicilia
  2. Istria i Kroatia
  3. Mallorca

Blue Star Euphoria - TUI Norge

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar.

TUI Gruppen satser videre på sin egen hotellportefølje og åpner 20 nye hoteller i 11 land16.5.2019 09:00:00 CESTPressemelding

TUI gruppen styrker sin posisjon som verdens ledende hotelleier i segmentet ferie- og fritidshoteller. I løpet av de neste ukene vil konsernet åpne mer enn 20 nye hoteller i 11 land, i Europa, Afrika og Asia. Det forventes særlig sterk vekst for konsepthotellene under merkevarene TUI Sensimar, TUI Family Life og TUI Sensatori. Selskapets joint venture-partnere Riu og Atlantica vil også utvide sine hotellporteføljer denne sommeren.