Nordmenn risikerer påskesmell

Færre enn 1 av 3 har slepetau i bilen og enda færre har kjetting med seg. – Med riktig utstyr i bilen kan man unngå å stå bom fast på påskefjellet, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.
KJETTING: Kun 10 prosent har kjetting, snøsokk eller annet utstyr som kan gi bedre veigrep tilgjengelig i bilen. Det kan gi problemer på vei til påskefjellet. (Foto: iStock)

En undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Codan Forsikring viser at mens 90 prosent av nordmenn har refleksvest og varseltrekant liggende i bilen, har kun 28 prosent med seg slepetau, og bare 10 prosent har kjetting eller snøsokk i bilen.

– Det er bra at mange har refleksvest og varseltrekant i bilen, som er påbudt å ha. I mange situasjoner kan det være nyttig å også ha med for eksempel slepetau, kjetting, jekk eller startkabler, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

– På biltur i Norge kan du møte på mange typer veiføre og det kan være lurt å ha hjelpemidler tilgjengelig i bilen. Selv om våren har kommet mange steder kan det fortsatt være snø på påskefjellet, og det kan være lurt å tenke gjennom hva slags utstyr som bør ligge i bilen til påskeferien, sier Richvoldsen.

50+ er flinkest

Undersøkelsen viser at det er forskjell mellom ulike aldersgrupper. Mens rundt 60 prosent av de under 50 år har jekk i bilen, har nesten 3 av 4 av de over 50 år med seg jekk. Og mens rundt 20 prosent av de under 50 år har slepetau i bilen, har mer enn 1 av 3 av de over 50 slepetau i bilen.

– Bilister over 50 år har ofte kjørt bil i mange år og har gjerne opplevd situasjoner der de måtte skifte dekk eller fikk behov for kjetting for å komme seg fram på glatt føre. De har kanskje lært av erfaring og innsett at det kan være lurt å ha med seg hjelpemidler, sier Richvoldsen.

Menn har mer i bilen

Undersøkelsen viser også at det er forskjell mellom kvinner og menn, der flere mannlige bilister har med seg noen typer hjelpemiddel. Mens 24 prosent av kvinnene har startkabler i bilen, har 35 prosent av mennene det. 61 prosent av kvinnene svarer at de har jekk i bilen, mens 72 prosent av mennene har det.

– For utstyr som er påbudt å ha med, varseltrekant og refleksvest, er det liten forskjell mellom kvinner og menn og rundt 90 prosent har det i bilen. Det er viktig å huske på at refleksvesten skal ligge slik at det er mulig å nå tak i den fra førersetet. Hvis du må ut av bilen på en trafikkert vei må du huske å ta på deg refleksvesten. Da blir du synlig for andre bilister og det er viktig for å unngå ulykker, sier Richvoldsen.

Dette kan det være lurt å ha med i bilen:

• Varseltrekant (påbudt)
  • Refleksvest (påbudt)
  • Kjetting, snøsokk eller annet for bedre veigrep
  • Slepetau
  • Ekstra vindusspylervæske
  • Isskrape
  • Jekk
  • Ekstra dekk/reparasjonssett
  • Startkabler
  • Førstehjelpsutstyr
  • Låsolje
  • Mobillader

- Selv om våren har kommet mange steder, kan det fortsatt være snø på påskefjellet, og det kan være lurt å tenke gjennom hva slags utstyr som bør ligge i bilen til påskeferien, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring. Foto: Katrine Lunke.