Fargerike

Nordmenn pusser opp for 86 milliarder kroner

Ferske tall viser at nordmenn kommer til å pusse opp hus og hytter for 86 milliarder kroner i år.

Gulv Ådnøy Hvitet Eik. En vakker parkett med struktur som gir følelse av moderne og sømløs stilsikkerhet.

Ingen andre land i Europa bruker mer penger på oppussing enn nordmenn. Ifølge Prognosesenteret kommer norske husholdninger til å bruke i alt 76 milliarder kroner på oppussing av hjemmet i 2017, i tillegg kommer ti milliarder kroner på oppussing av hytter. Det er en økning på tre prosent mot året før.

- Vi kartlegger alt av privat oppussing, og trenden er klar: nordmenn har aldri før brukt så mye penger på oppussing. Mye av beløpet går til maling, oppgradering av bad og kjøkken, men en vesentlig del går også til nye gulv, sier partner Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret.

Nye gulvtrender – tilbake til naturen

I år kommer én av ti husholdninger til å legge nye gulv. Totalt 8,1 millioner kvadratmeter med parkett, klikkvinyl, tarkett, belegg, tepper og furugulv.

- Spanjolene ønsker for eksempel at gulvet skal være så speilblankt som mulig. Russerne er på jakt etter gullskjær, mens vi nordmenn går tilbake til naturen. Det skal være autentisk og ekte, sier André Sunnevåg Olsen, som er ansvarlig for gulv i Fargerike.

Fargerike er nå ute med katalogen for 2018, som viser de siste trendene innen gulv. Det skal være skog og natur og ekte vare.

- Gulv er det viktigste møbelet du har i et hus. Du kan male, tapetsere vegger, men gulvet hever standarden i ethvert hus- og leilighet, sier Sunnevåg Olsen.

Han ser en klar dreining blant nordmenn i hva de nå går for.

- Vi har gått fra de blanke, glatte parkettene til mer rustikke gulv med struktur. Gulvene kan fortsatt være behandlet, oljet, vokset eller lakket, men det skal helst være naturtro gulv der strukturen er synlig. Det handler om levd liv – med sine furer og linjer, det handler om kvist og struktur, årringer og fargespill. Det handler om godfølelsen når du går over gulvet, påpeker Sunnevåg Olsen.

”Partygaranti”

Hvilket gulv man bør velge, avhenger av en rekke faktorer, deriblant størrelsen på leiligheten til hva slags livsfase man er i.

Rommets størrelse har også betydning for hva man bør velge. I en stue på 30 kvadratmeter bør man velge tynn og smal parkett, fremfor en veldig bred. Da vil rommet fremstår som mye større.

- Et hardvokset gulv er flott å se på, men passer ikke like godt til en småbarnsfamilie. Det blir for mye vedlikehold. Det er viktig å velge gulv som også er funksjonelle, og som passer til bruken. Høye hæler passer gjerne ikke så bra på et mykt furugulv, derfor har vi nå innført laminat med ”partygaranti” som tåler at damene danser med høye hæler hele kvelden, sier Sunnevåg Olsen.

André Sunnevåg Olsen, ansvarlig for gulv i Fargerike
e-post: andre@fargerike-norge.no

Pressebilder: http://presse.fargerike.no/images

Bilder

André Sunnevåg Olsen
Gulv Ådnøy Hvitet Eik
Starfloor Click Pathwork Retro
Seafloor Click Patchwork Retro
Last ned bilde
Storhaug gulv: Pen og slank enstavsparkett som kombinerer det tradisjonelle med det moderne.

Om Fargerike

Fargerike
Alf Bjerckes vei 10

Fargerike er, med sine 120 butikker over hele landet, Norges største fargehandel. Kjeden omsetter for ca 1,6 milliarder kroner og er 100 prosent eid av Malorama AS.

Følg saker fra Fargerike

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fargerike på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.