Nets Branch Norway

Nordmenn ønsker å unngå ubehagelige overraskelser

Del
(Oslo, 27. november 2017) Det kommer stadig nye betalingsløsninger på markedet, men ni av ti norske regningsbetalere ønsker fortsatt å betale regningene med de etablerte betalingstjenestene. – Man ønsker rett og slett å unngå ubehagelige overraskelser, sier Eilin Schjetne, Produktdirektør i Nets.

Nets har nylig gjennomført en undersøkelse om nordmenns betalingsvaner, for å få svar på hvilke løsninger Ola og Kari foretrekker når de skal betale regninger. I undersøkelsen fremkommer det at 9 av 10 nordmenn ønsker å betale faste utgifter med eFaktura eller AvtaleGiro.

– I forkant av undersøkelsen hadde vi gjennomført dybdeintervjuer med enkelte forbrukere, og kommet fram til at man skiller på betalinger mellom «plikter» og «lyster», og at vi har forskjellige innstillinger til disse. At folk flest ønsker å betale sine forpliktelser med eFaktura eller AvtaleGiro syntes vi er gledelig, men ikke overraskende. Vi vet at folk håndterer sine forpliktelser som husleie, strøm og forsikring seriøst, de ønsker kontroll, at det skal være trygt og at de er sikre på at det blir betalt i tide, sier Eilin Schjetne.

Selv blant yngre i alderen 20-34 år er det hele 8 av 10 som foretrekker disse betalingstjenestene. Når respondentene fikk spørsmål om hvordan de helst ville betale faste utgifter, dersom de kunne velge helt fritt og oppgi inntil tre ulike betalingsalternativer, så var det totalt 11 prosent som ønsket å betale faste utgifter med Vipps. For de i aldersgruppen 20-34 år er andelen ikke overraskende høyere, med 20 prosent som ønsket å betale regninger gjennom Vipps.

Situasjonsbetinget betalingsadferd
Svaret på hvorfor vi velger som vi gjør kan ligge i at vi velger hvordan vi betaler avhengig av situasjonen. I dag benyttes Vipps til å overføre penger til venner og bekjente, og bankkortet er fortsatt mest vanlig når vi handler i butikk. I enkelte land ser man nå også nye betalingsløsninger som etableres i andre kanaler som for eksempel Facebook Messenger. Enkelte eksperter mener at fremover vil vi også se at forbrukerne kommer til å benytte forskjellige betalingsløsninger til ulike formål.

– Vår undersøkelse bekrefter denne teorien. På spørsmålet hvis du fikk velge fritt hvordan ville du foretrekke å betale en hyggelig aktivitet, som å gå på kino eller en konsert, svarer flest at de ønsker å betale med bank- eller kredittkort, etterfulgt av å betale med Vipps. forteller Schjetne.

Etablerte løsninger oppleves ikke som gammeldagse
I undersøkelsen ble det også spurt om hva man tenker når man hører henholdsvis eFaktura og AvtaleGiro, og respondentene fikk foreslått en rekke ulike alternativer. De fleste forbinder eFaktura og AvtaleGiro med enkelhet og trygghet.

Blant den lille andelen som syntes eFaktura og AvtaleGiro er gammeldags, så viste det seg at de største gruppene her er i de eldste alderssegmentene. For de under 35 år er det nesten ingen som mente dette.

– Dette kom litt overraskende på oss, men det kan skyldes at de eldste har levd med tjenestene i flere år. Yngre personer som gjerne er i etableringsfasen, forbinder tjenestene med enkelt, raskt og miljøvennlig. Dette tolker vi som bevis på at så lenge de tradisjonelle løsningene utvikler seg i takt med trender og teknologier, så er det fortsatt gode og relevante løsninger, selv for milleniumsgenerasjonen. Vi har nå mye fokus på å gjøre løsningene mer tilgjengelige på mobil og på tvers av kanaler. At man nå kan betale eFaktura fra Payr, som er en fintech startup, er et eksempel på dette, forteller Schjetne.

Undersøkelsen fra Nets er utført av Opinion og består av et landsrepresentativt utvalg.



Nøkkelord

Kontakter

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu

Om Nets Branch Norway

Nets Branch Norway
Nets Branch Norway
Haavard Martinsensvei 54
0978 Oslo

https://www.nets.eu/no

Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.

Følg pressemeldinger fra Nets Branch Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nets Branch Norway

UnionPay, verdens største kredittkort, utvider markant i hele Norden23.11.2021 08:58:12 CET | Pressemelding

Kinesiske UnionPay, som står bak kredittkortet med flest kortholdere i hele verden, har inngått en ny, markant partneravtale med Nets på tvers av Norden, noe som bl.a. muliggjør kontantuttak, og det kan ha avgjørende betydning for om detaljhandel vil ta imot kortet, forteller ledende luksus butikk. “Siden vi ser at internasjonale reiser begynner å normalisere seg, vil Norden igjen bli en viktig destinasjon for Union Pay-kortholdere i Europa”, lyder det fra UnionPays nestleder i Europa.

Nets Passport Reader kvalifisert for eIDAS-kompatibel identitetssikring15.11.2021 09:59:37 CET | Pressemelding

Nets Passport Reader er nå eIDAS-sertifisert av BSI, et av verdens største sertifiserings-organer. Når den brukes til identitetssikring kan tjenesten nå konfigureres over hele Europa for eIDAS High – det høyeste sikkerhetsnivået. Denne sertifiseringen er en viktig godkjenning som forsikrer kundene om at den smarttelefonbaserte løsningen kan gi sikker tilgang til deres sensitive data, uten behov for kontakt ansikt til ansikt

JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye