Nordmenn mest på nett i ferien

Ferietid er høysesong for skrytebilder i sosiale medier. En stor, nordisk undersøkelse fra Ving avslører hvem av oss som deler mest og hvilke apper som er mest populære.

PÅ NETT: Smarttelefonen er like viktig som solkrem og badetøy for mange av oss i ferien.

Sammen med sine søsterselskap i Norden har Ving spurt 35 000 reiseinteresserte forbrukere hvordan de bruker sosiale medier i ferien. Svarene viser at det er store forskjeller mellom landene.

Facebook størst
– Det er ikke så overraskende at Facebook er den største kanalen i både Norge, Sverige, Danmark og Finland. De store forskjellene finner vi lenger ned på listen. I Danmark er det for eksempel mailen som havner på en andreplass, mens nordmenn foretrekker Snapchat, svenskene Instagram og finnene WhatsApp, forteller Elisabeth Larsen-Vonstett som er ansvarlig for sosiale medier hos Ving.

I følge undersøkelsen så er det nordmenn som i minst grad legger bort sosiale medier på ferie. En av fire sier at de ikke bruker sosiale medier i ferien, mens halvparten av danskene sier det samme.

– Dette kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg elsker å se på andres feriebilder i sosiale medier og deler mange bilder selv når jeg er på ferie. I likhet med nordmenn flest så bruker jeg også Facebook og SnapChat aller mest, sier Larsen-Vonstett.

Kanal Norge Sverige Finland Danmark
Instagram 24,2 % 28,0 % 12,3 % 7,5 %
Facebook 59,6 % 51,6 % 47,9 % 38,7 %
Twitter 1,3 % 1,3 % 2,2 % 0,6 %
E-post 14,5 % 10,6 % 26,9 % 16,5 %
WhatsApp 3,5 % 6,5 % 34,6 % 1,5 %
Snapchat 28,6 % 4,0 % 1,3 % 4,6 %
Andre sosiale medier 1,8 % 2,2 % 1,1 % 1,6 %
Bruker ikke sosiale medier på ferie 26,0 % 34,7 % 29,7 % 50,2 %

Om undersøkelsen
Gjennomført blant medlemmer av selskapets reisepanel i Norge, Sverige, Danmark og Finland i desember 2015 og i januar 2016. Totalt hadde undersøkelsen 35 000 respondenter (9000 i Norge, 6000 i Sverige, 13000 i Danmark og 7000 i Finland). Reisepanelet er et internettbasert, uavhengig og upolitisk panel som blir brukt når Ving ønsker å stille reiserelaterte spørsmål.

Fem reisetrender for 201810.1.2018 08:50Pressemelding

Trend 1: Østre Middelhavet øker mest sommeren 2018 Sommeren 2018 blir en skikkelig Hellas-sommer. Hellas har alltid vært et populært reisemål for nordmenn, men sommeren 2018 blir ekstra bra. – Av våre gjester velger hele 35 prosent seg Hellas denne sommeren, og de aller fleste reiser til Rhodos og Kreta, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff Flere nordmenn får også øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært reisemål de siste årene. Kroatia er nå det tredje største ferielandet fra Norge med 8 prosent av totalkapasiteten. – Tyrkia har også hatt en kraftig oppgang. Vi ser en økning i markedet vårt på 70 prosent, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier Siri Røhr-Staff. I tillegg til disse klassikerne på charter-programmet er Montenegro en nyhet hos Ving denne sommeren. – Montenegro er en spennende charter-nyhet som jeg tror det norske publikum kommer til å ta vel imot. Der er også pri