Mastercard

Nordmenn krever forenkling viser ny undersøkelse fra MasterCard

Del
Teknologi forandrer betalingsvanene våre raskere enn noen gang. En ny undersøkelse om nordmenns betalingsvaner på nett og mobil, gjennomført av NORSTAT på vegne av MasterCard, bekrefter dagens store trend: Norske forbrukere krever forenkling. Særlig gjelder det de under 30 år.
Mats Taraldsson, sjef for forretningsutvikling i Norden og Baltikum
Mats Taraldsson, sjef for forretningsutvikling i Norden og Baltikum

”Den digitale og fysiske verden flyter mer og mer sammen. Det fører til at forbrukeratferden forandrer seg og at nye shoppingmønstere skapes. For å møte forbrukernes behov for smarte betalingsløsninger i en stadig mer oppkoblet verden, er vi nødt til å følge denne utviklingen tett” sier Mats Taraldsson, sjef for forretningsutvikling i MasterCard Norden og Baltikum.

Tall fra Norges Bank viser en ekstrem økning i netthandelen de siste årene. Fra 2007 til 2014 økte antall transaksjoner med 395%.[1] Bare fra 2013 til 2014 økte bruken av norske kort på nett med hele 21 prosent. MasterCards undersøkelse viser at kortbetaling er den mest populære betalingsmetoden: 53 prosent angir at de har betalt med kort på nettet det siste året. Undersøkelsen viser også at handel med mobil skyter fart: En av tre nordmenn betaler nå med mobiltelefonen sin på nett. For de under 30 år er andelen hele 50 prosent.

Det finnes også forskjeller mellom aldersgruppene når det kommer til hva som oppleves problematisk med nettbetalinger. De under 30 år opplevde i større utstrekning problem med å betale på nett (69%) sammenliknet med de over 50 år (53%). Videre synes nesten tre ganger så mange av de yngre, sammenlignet med de eldre, at det er slitsomt å skrive inn all kort- og leveringsinformasjon når de handler på nett.

Undersøkelsen viser at norske forbrukere anser lang tidsbruk ved å skrive inn kort- og leveringsdetaljer som en av de største hindringene for å betale på nett. Nesten halvparten av respondentene (47%) oppgir at de selv har avbrutt kjøp på nettet det siste året. Hver tredje nordmann (33%) ville handlet mer over nett dersom det var enklere.

En tredjedel (31%) av respondentene trekker frem tekniske hindringer, som problemer med bankbrikke og passord, som hovedårsak til at kjøp over nett avbrytes.

”Vi ser en stadig økning av kjøp på internett i Norge. I dagens digitale samfunn er forbrukerne mobile. De ønsker tjenester som gjør at de kan shoppe smidig, trygt og enkelt. Det er et høyt tempo i markedet og forbrukerne stiller stadig høyere krav til effektive løsninger, uavhengig av hvor og når betalingen finner sted”, forklarer Taraldsson i MasterCard.

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon, kontakt:
Anders Fagernæs, Geelmuyden Kiese
anders.fagernes@gknordic.com
+47 91 60 64 22

Bilder

Mats Taraldsson, sjef for forretningsutvikling i Norden og Baltikum
Mats Taraldsson, sjef for forretningsutvikling i Norden og Baltikum
Last ned bilde

Lenker

Om Mastercard

Mastercard
Regus Posthuset Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

http://www.mastercard.com
MasterCard (NYSE:MA) er et globalt betalings- og teknologiselskap. MasterCard driver verdens raskeste nettverk for betalingsprosesser som knytter sammen konsumenter, finansielle institusjoner, forhandlere, myndigheter og selskap i over 210 land og markeder. MasterCards produkter og løsninger gjør hverdagslige aktiviteter – som innkjøp, shopping, reiser og kommersiell virksomhet – lettere, sikrere og mer effektivt for alle. Følg oss på Twitter @MasterCardNews @MasterCardNO, vår blogg Beyond The Transaction, og abboner på seneste nytt. For mer informasjon besøk: www.mastercard.se

Følg pressemeldinger fra Mastercard

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mastercard

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye