Nordmenn krever forenkling viser ny undersøkelse fra MasterCard
”Den digitale og fysiske verden flyter mer og mer sammen. Det fører til at forbrukeratferden forandrer seg og at nye shoppingmønstere skapes. For å møte forbrukernes behov for smarte betalingsløsninger i en stadig mer oppkoblet verden, er vi nødt til å følge denne utviklingen tett” sier Mats Taraldsson, sjef for forretningsutvikling i MasterCard Norden og Baltikum.
Tall fra Norges Bank viser en ekstrem økning i netthandelen de siste årene. Fra 2007 til 2014 økte antall transaksjoner med 395%.[1] Bare fra 2013 til 2014 økte bruken av norske kort på nett med hele 21 prosent. MasterCards undersøkelse viser at kortbetaling er den mest populære betalingsmetoden: 53 prosent angir at de har betalt med kort på nettet det siste året. Undersøkelsen viser også at handel med mobil skyter fart: En av tre nordmenn betaler nå med mobiltelefonen sin på nett. For de under 30 år er andelen hele 50 prosent.
Det finnes også forskjeller mellom aldersgruppene når det kommer til hva som oppleves problematisk med nettbetalinger. De under 30 år opplevde i større utstrekning problem med å betale på nett (69%) sammenliknet med de over 50 år (53%). Videre synes nesten tre ganger så mange av de yngre, sammenlignet med de eldre, at det er slitsomt å skrive inn all kort- og leveringsinformasjon når de handler på nett.
Undersøkelsen viser at norske forbrukere anser lang tidsbruk ved å skrive inn kort- og leveringsdetaljer som en av de største hindringene for å betale på nett. Nesten halvparten av respondentene (47%) oppgir at de selv har avbrutt kjøp på nettet det siste året. Hver tredje nordmann (33%) ville handlet mer over nett dersom det var enklere.
En tredjedel (31%) av respondentene trekker frem tekniske hindringer, som problemer med bankbrikke og passord, som hovedårsak til at kjøp over nett avbrytes.
”Vi ser en stadig økning av kjøp på internett i Norge. I dagens digitale samfunn er forbrukerne mobile. De ønsker tjenester som gjør at de kan shoppe smidig, trygt og enkelt. Det er et høyt tempo i markedet og forbrukerne stiller stadig høyere krav til effektive løsninger, uavhengig av hvor og når betalingen finner sted”, forklarer Taraldsson i MasterCard.
Nøkkelord
Kontakter
For mer informasjon, kontakt:
Anders Fagernæs, Geelmuyden Kiese
anders.fagernes@gknordic.com
+47 91 60 64 22
Bilder
Lenker
Om Mastercard
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
Bits forlenger avtale med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro30.10.2023 09:30:00 CET | Pressemelding
Bits – bankenes og finansnæringens felles infrastrukturselskap - fornyer avtalen med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro fra 1. januar 2024. Mastercard skal drifte og videreutvikle tjenestene, og sammen skal partene holde Norge i front på digital regningsbetaling.
7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram7.9.2023 08:56:19 CEST | Pressemelding
7Analytics bygger en dataplattform for å klimasikre fremtidens bygg. Nå får oppstartsselskapet drahjelp fra Mastercard.
Moss-baserte Fygi Technologies vant prestisjetung teknologipris i Mastercard Lighthouse partnerskapsprogram26.5.2023 09:22:56 CEST | Pressemelding
Oslo, 26 mai, 2023 – Fygi Technologies, som vil revolusjonere hvordan vi betaler med mobilen i butikken, vant den norske utgaven av Mastercards oppstartsprogram Lighthouse FINITIV våren 2023. Selskapet vant i konkurranse med fem andre norske fintech-selskaper.
Mastercard setter opp farten på arbeidet med bærekraftige kort13.4.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Mastercard styrker sitt engasjement for bærekraftige kort ved å eliminere PVC-plast fra nyproduserte kort i sitt nettverk innen 2028. Det er en del av Mastercards forpliktelse til en mer bærekraftig bransje og hverdag for forbrukerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom