Nordmenn kjøpte roser for 385 millioner i 2016: Vestlendingene på rosetoppen

Coop forventer en økning i rosesalget på 400 prosent i forbindelse med valentinsdagen og morsdag. Og mest romantiske er vestlendingene.

Denne uken feires morsdag og i neste uke står valentinsdagen for tur. Det får fart i rosesalget landet over. Av et årlig salg på over 21 millioner roser, forventer Coop å selge hele tre millioner roser til romantiske nordmenn bare i neste uke.

- Våre kunder er også våre eiere, og vi er opptatt av å tilby et bredt utvalg av varer. I tillegg til dagligvarer som melk og brød, er blomsterutvalget i våre butikker noe mange av våre kjære kunder setter pris på. Det er ofte en impulsvare for demr som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme, og nå til valentinsdagen og morsdag forventer vi å selge store mengder mer roser og andre blomster, sier Christian Hoel, kjededirektør i Coops lavpriskjede Extra.

Tall fra analyseselskapet Nielsen viser at det ble solgt roser for 385 millioner kroner i norske dagligvarekjeder i 2016. Det tilsvarer 76 kroner per innbygger i snitt, men variasjonene er store i de ulike delene av landet. Folk i Sogn og Fjordane kjøpte roser i fjor for 131 kroner per innbygger. Også Hordaland og Møre og Romsdal ligger høyt, med 121 kroner per innbygger. I andre enden av skalaen er folk i Vestfold og Østfold som brukte under 30 kroner på å pynte opp med roser kjøpt i dagligvarebutikkene.

- Det er de samme fylkene som ligger på topp for rosesalget både for hele året og for ukene rundt valentinesdagen og morsdag. Det er vanskelig å si hva de store regionale forskjellene skyldes. Kanskje er vestlendinger mer romantiske enn oss andre, undrer Hoel.

Rosesalget i dagligvarebutikkene fordelt på fylker

Kilde: Nielsen

Antall kroner brukt per innbygger i 2016