Nordmenn kjøper reisegavekort for en halv million til jul

Det blir stadig mer populært å gi reiser og opplevelser i julegave. Tall fra TUI viser at det vil ligge feriefristelser for nærmere en halv million under juletreet i år.

TUI - Voksende trend å gi reise i julegave

- De aller fleste av oss har det vi trenger av materielle ting og vi ser at å gi reiser og opplevelser blir mer og mer populært, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Desember er høytid

Desember er høytid for kjøp av reisegavekort hos reisearrangøren TUI. De tre siste årene har nordmenn i gjennomsnitt handlet gavekort for 500.000 i julemåneden. Tall fra desember 2016 viser at beløpene varierer fra 10 kr til 15.000 kr, og i gjennomsnitt brukes ca 2900 kr per gavekort.

Spår vekst

-  Vi ser en voksende trend i å gi opplevelser og reiser i gave. Det være seg til jul eller til andre anledninger. Vi har derfor stor tro på at salget av denne typen gaver vil øke i tiden fremover, sier Aspengren.

TUI - Voksende trend å gi reise i julegave

TUI het inntil 1. november 2016 Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark og Finnmatkat i Finland. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende reisekonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2015/16 noterte TUI Group en omsetning på €20mrd og et resultat på €1093m. Gruppen har ca. 67.000 ansatte i 130 land og tilbyr sine ca. 20 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 160 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med 14 egeneide cruiseskip, som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff»- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste reisekonsern i verden er TUI medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).