Nordmenn gir mer til veldedighet enn noen gang tidligere – og Facebook er den mest brukte kanalen
Siri Nodland i Norsk Innsamlingsråd sier at nordmenn er et gavmildt folk som historisk sett har vært glade i å bidra.
– Der vi før bidro med dugnad, har nordmenn nå fått økonomi til å bidra med penger. Og det gjør vi mer enn gjerne, sier hun. Hun får støtte av tallene i rapporten;
Totalt anskaffede midler i 2017 var på 19,235 milliarder kroner, noe som er en økning på 7,4 prosent fra 2016 da det ble samlet inn 17,915 milliarder kroner.
Funnene i Fundraising-rapporten baserer seg på svarene fra 57 innsamlingsorganisasjoner i Norge, og tar for seg innsamlede midler i 2017.
Gir mer i sosiale medier
Sosiale medier har blitt viktig i både markedsføring og innsamling for organisasjonene. Likevel oppgir flere av organisasjonene at de først i 2018 har begynt å bruke Facebook til innsamling – og trenden viser at det fortsatt finnes uutnyttet potensiale for innsamling på sosiale medier.
Sammenlignet med tall fra 2011 har sosiale medier økt enormt – både som markedsføring- og innsamlingskanal.
Som markedsføringskanal er Facebook dominerende. Nær sagt alle organisasjonene bruker Facebook som markedsføringskanal.
- Oppmerksomhet rundt kriser mobiliserer
Ifølge undersøkelsen er det Flyktninghjelpen som har anskaffet mest penger. De står også for den største økningen i tilskudd fra internasjonale instanser, en økning fra 2,1 milliarder kroner i 2016 til 2,8 milliarder kroner i 2017. Det er Harriet Rudd i Flyktninghjelpen veldig glad for:
– Disse pengene er livsnødvendig for mange mennesker rundt om i verden. Vi er svært takknemlige for støtten som gjorde det mulig å hjelpe 8,7 millioner mennesker på flukt fra krig og konflikt, sier Harriet Rudd.
Det har vært en jevn økning i innsamlede midler de siste årene – og ekspertene ser ingen grunn til at økningen skal stoppe. Nylig ble det også klart at statsbudsjettet 2019 gir økt skattelette på gaver til frivillige organisasjoner ved at beløpet for skattefradrag økes fra 40.000 kroner til 50.0000 kroner.
Harriet Rudd mener oppmerksomhet rundt krisene er viktig for å mobilisere givere og til å gjøre det mulig å samle inn mer midler:
– Vi ser stor giverglede, sier hun og fortsetter;
– Krigen i Syria og andre store konflikter de siste årene har gjort at rekordmange mennesker er på flukt. Det har, med rette, ført til større fokus på flyktningsaken og har gjort at flere har fått nødvendig hjelp, sier hun.
Hver fastgiver gir i gjennomsnitt 2.167 kroner i året
Det er SOS Barnebyer og Plan International som har størst inntekter fra fastgivere og fadderavtaler. Av de ti organisasjonene med høyest inntekt fra fastgiveravtaler, er det Røde kors som har hatt den største økningen med 20 prosent siden forrige undersøkelse.
En gjennomsnittlig giver gir 2.167 kroner hver i året til innsamlingsorganisasjonene. Giverne som gir til Evangelisk Orientmisjon og Syvendedags Adventistkirken gir desidert mest – med et gjennomsnitt på 10.000 kroner per giver i året.
For spørsmål om rapporten:
Grete Elgåen
Partner, Deloitte Norge
Telefon: (+47) 900 43 722
E-post: gelgaaen@deloitte.no
Kontakter
Elisabeth EvjenDirector
Tel:+47 412 70 000eevjen@deloitte.noFrode Vik JensenPartner
Tel:+47 995 95 000fvikjensen@deloitte.noOm Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Slik blir året i TMT-sektoren: Økende bruk av podkast og omsetningsrekorder innen elitesport for kvinner. Klare reguleringskrav for generativ AI vil gjøre det enklere å investere i teknologien.26.1.2024 13:46:00 CET | Pressemelding
I Deloittes årlige rapport, TMT Predictions identifiserer vi utviklingstrekk innenfor teknologi, media og telekommunikasjon, og ser på hvordan disse kan påvirke næringslivet.
Deloitte signerer langsiktig avtale med Norges idrettsforbund5.12.2023 09:03:53 CET | Pressemelding
Deloitte og Norges idrettsforbund inngår partnerskap med varighet til 2032. Samarbeidet er en forlengelse av Deloittes internasjonale samarbeid med IOC. Sammen skal partene jobbe på lag for en bedre fremtid.
Kostnadsøkning sender norske strømmekunder på flukt24.11.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Med stigende produksjonskostnader, kundefrafall og flere som deler abonnementer, vil strømmebransjen merke at kundene har mindre å rutte med. Det viser en fersk Deloitte-undersøkelse som gir ny innsikt i nordmenns digitale forbruksvaner.
Pixii kåret til landets raskest voksende teknologiselskap9.11.2023 12:39:36 CET | Pressemelding
Det norske energilagringsselskapet Pixii AS utkonkurrerte 50 finalister og stakk av med Deloittes pris som Norges raskest voksende teknologiselskap.
Deloitte lanserer nysatsing på aktuartjenester2.11.2023 16:02:32 CET | Pressemelding
Deloitte lanserer ny satsing på aktuartjenester i Norge ved å hente den erfarne aktuaren Trond Killi som ny partner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom