Nordmenn foretrekker sukkerfri brus
En lignende blindtest ble gjennomført i Norge i 2014. Da sa 53,7 prosent at de foretrakk smaken av sukkerfri Pepsi MAX. I år ble tilsvarende resultat hele 61,6 prosent. Totalt ble det gjennomført 22 290 smakinger over hele landet.
– Dette er en svært gledelig utvikling i sukkerfri retning, og med litt drahjelp fra myndighetene burde det være fullt mulig å gjøre det norske brusmarkedet tilnærmet helt sukkerfritt innen relativt få år, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes, selskapet som produserer og selger Pepsi MAX på det norske markedet.
Smaker best
I Ringnes er i dag 80 prosent av brusen de selger uten tilsatt sukker. Innen 2022 har selskapet satt seg mål om å nå 90 prosent.
- Vi ser på dette som nok et bevis på at vi ikke trenger sukker for å gi folk en god smaksopplevelse. I tillegg viser det at smak endrer seg over tid og at stadig flere nordmenn faktisk foretrekker smaken av drikke med sukkerfri søtning fremfor sukret, sier Bruusgaard.
- Da blindtesten ble gjennomført i 2014, var Coca-Cola tilsatt sukker den mest solgte brusen i Norge. Vi hadde den gangen en sukkerfriandel på 43 prosent. I dag er det samme tallet nesten 60 prosent – noe som er helt i verdenstoppen, fortsetter han.
Avgiftsendring kan gjøre brusmarkedet «sukkerfritt»
Akkurat nå forhandler regjeringspartiene om budsjettet for 2020, og en av sakene som blir diskutert er en ny og helsebegrunnet innretning av sukkeravgiften etter irsk modell, der sukkerfrie varianter er fritatt avgift. Flertallet av et regjeringsoppnevnt utvalg bestående av representanter fra det offentlige, næringslivet og Helse-Norge anbefalte i vinter en avgift som differensierer mellom sukkerholdige og sukkerfrie drikkevarer, altså lavere avgift på sukkerfri drikke enn på sukkerholdige.
– Vi vil ha myndighetene med oss på laget for å gjøre Norge til sukkerfritt-landet nummer én. Hvis regjeringen mener alvor med målet om en betydelig sukkerreduksjon for å bedre folkehelsen, bør de derfor benytte den pågående budsjettkonferansen til å bli enige om en differensiert innretning av sukkeravgiften, slik sukkerutvalget anbefalte tidligere i år, sier Bruusgaard. Han mener at man med en differensiert avgift gjør det mulig å ta steget fullt ut og samtidig befeste Norges posisjon som verdensledende på salg av sukkerfrie alternativer.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes er Norges ledende merkevareselskap innen drikkevarer. Vi startet med ølbrygging i 1877 og har siden den gang utviklet både oss og drikkevaremarkedet betydelig, alltid med fokus på kvalitet og innovasjon.
Drikkevarene vi produserer er kjernen i virksomheten vår, og 1000 medarbeidere jobber hver dag for å kunne tilby norske forbrukere de beste drikkealternativene til alle anledninger.
Det har gitt forbrukerne et utvalg øl av beste kvalitet, velsmakende mineralvann fra Farris, tørsteslukkende kildevann fra Imsdal.
Ringnes har også ledet an for å redusere sukkerinnholdet i det norske brusmarkedet gjennom å satse på sukkerfrie alternativer, deriblant Pepsi Max, som har blitt Norges største brusmerke. I dag er 80% av alle alkoholfrie produkter Ringnes produserer sukkerfri.
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom