Nordmenn brukte 80 000 arbeidsdager på feriejakt i januar!

Apollo melder om rekordbesøk på nettet og har beregnet at Ola og Kari brukte 600 000 timer - eller 80 000 arbeidsdager - i jakten på sol & sommer i årets første måned. Og dette gjelder bare pakketurer!

Landets største arrangør av reiser til blant annet Hellas og Kroatia ser også at nordmenn bruker mer tid på nettet før de gjennomfører bestillingen, enn tidligere. I gjennomsnitt bruker vi nå over seks minutter hver eneste gang vi er inne og titter på feriereiser.

- Alle tall peker oppover. I januar bestilte nordmenn pakkereiser for en milliard kroner; 8 av 10 gjorde dette på nett, og i snitt hadde våre kunder i forkant brukt ti prosent lengre tid på nettsidene våre enn til samme tid i fjor, sier Marcus Lundgren, Salg, - og markedssjef i Apollo.

Mobilhandel rett til værs

Mobilen står for den største økningen, og stadig flere melder overgang til mobilen som primærkilde for innhenting av informasjon og inspirasjon for ferievalg. Hos Apollo har mobiltrafikken økt med over 30 prosent siden fjoråret.

– Fortsatt bestilles de fleste reisene via PCén, men vi ser nå en markant økning i antall mobilbestillinger. Basert på dagens tall forventer vi at halvparten av alle pakkereiser innen få år vil bestilles via mobilen, sier Lundgren.

Også FINN Reise melder om økt mobiltrafikk. - Tre av fire gjennomfører fremdeles selve bestillingen fra en PC, men antall bestillinger øker – spesielt blant yngre brukere. Over dobbelt så mange mellom 18-44 år handler både fly, hotell og pakkereiser på mobil, enn de eldre, sier kommersiell direktør Terje Berge.