Nordmenn bør ha innbruddssikring på "todo-listen" før vinterferien

14.2.2017 07:52 | Sector Alarm

Mange nordmenn planlegger i disse dager å reise til fjells eller til utlandet i vinterferien. - Ferietid er dessverre også innbruddstid, og innbruddssikring bør være en naturlig del av gjøremålslista før ferien, mener Viggo Skeisvoll administrerende direktør i Sector Alarm.

Vinterferien er like rundt hjørnet. Ferielysten blant nordmenn er stor og biler fylles med skiutstyr, solkrem og matvarer – eller flybilletter til varmere strøk. I fjor planla en av fire nordmenn å reise bort i vinterferien, i følge tall fra Virke. 38 prosent av disse ville dra til utlandet, mens 34 prosent ville tilbringe ferien på hytta. Sector Alarm frykter at reisefeberen gjør at ferieklare nordmenn glemmer å ta viktige forhåndsregler i egen bolig før de reiser.

– Man tror gjerne at det er høysesong for innbrudd kun om sommeren, men risikoen for innbrudd øker ofte ved hver ferieperiode. Derfor er det viktig at boligen også innbruddsikres i vinterferien, fortsetter Viggo Skeisvoll.

Ta forhåndsregler for å unngå innbrudd

Tall fra NHO Service viser at 7000 innbrudd kunne vært avverget hvert år dersom man hadde hatt alarm i boligen. Forhåndsregler og alarm kan forebygge innbrudd.

– Det er viktig å ta noen forhåndsregler for å unngå innbrudd når man skal på ferie. Det kan være så enkelt som ikke å la verdisaker ligge fremme og å passe på at alle vinduer er ordentlig lukket. I tillegg vet vi at en fjerdedel av alle innbrudd i boliger uten alarm kunne vært unngått dersom det var installert alarm, sier Viggo Skeisvoll.

Antall anmeldelser gått ned

I følge Politiets rapport for anmeldt kriminalitet og straffesaksbehandling, viser tallene fra 2016 at antall anmeldelser for lovbrudd har gått noe ned. Det trekkes frem at dette delvis kan forklares ved at det er en økning av nordmenn som har skaffet seg boligalarm.

Politioverbetjent Stig Vasbø som leder etterretnings- og vinningsavsnittet på Majorstua politistasjon i Oslo bekrefter alarmens effekt.

- Vår erfaring er at en boligalarm har en forebyggende effekt og i tillegg bidrar til at de kriminelle er meget kort tid på åstedet når boligalarmen går. Boligalarm er bra i forhold til dokumentasjon, for å sikre riktig tidspunkt for en hendelse og sist, men ikke minst at politiet raskt kommer til åstedet, sier han.

Daniel Stock: Født uten ski på beina30.5.2017 18:17Pressemelding

Det heter seg at Nordmenn er født med ski på beina. Det er så visst ikke tilfelle for Vadsøgutten Daniel Stock. Nordlendingen som primært begynte å gå på ski fordi han ønsket å forbedre utholdenhet og styrke i forbindelse med crossykkelkjøringen. Etterhvert ble han bedre og bedre i skisporet. I 2007 havnet han «plutselig» på pallen under et nord-norsk mesterskap i Alta, og først fra den dagen ble det fullt fokus på langrenn.