Nordmenn blir syke på høstferie

Syv av ti som må bruke reiseforsikringen i høstferien, er blitt syke på reise.

Hver fjerde utbetaling på nordmenns reiseforsikring gjelder sykdom på reise. Skadene kostet forsikringsbransjen 938 millioner kroner i fjor. Illustrasjonsfoto: iStock

Sykdomstoppen i høstferien:

1. Bronkitt

2. Mage/diare

3. Halsbetennelse

4. Ørebetennelse

5. Ryggsmerter

Skader håndtert av Falck Global Assistance

Nordmenn blir stadig oftere syke når de er på tur, og forsikringsselskapene venter et skaderush etter høstferien.

- Er du uheldig på reise, og får behov for sykehusbehandling eller hjemtransport med ambulansefly fra utlandet, kan utgiftene bli svært høye, sier skadesjef Petter Lassen i Frende Forsikring. Det høyeste kravet selskapet har utbetalt så langt i år, var på 1,5 millioner kroner.

Stadig flere syke
Utbetalinger for sykdom på reise kostet forsikringsbransjen 938 millioner kroner i fjor, en økning på 19,2 prosent på to år.

- Sykdom som krever legebesøk står for 56 prosent av alle innrapporterte skader i høstferiemåneden, så følger innleggelse på sykehus med ni prosent, mens legebesøk på grunn av skade står for tre prosent og hjemtransport for to prosent av skadene, opplyser Lassen.

- Andre typiske skader i høstferien er forsinket bagasje, forsinket eller kansellert fly, tyveri og ødelagt bagasje, forteller skadesjefen i Frende. En av seks av selskapets kunder har allerede brukt reiseforsikringen sin i år.

Flyreisen blir for tøff
Mange tenker og tror at en ferie gjør bare godt, men undervurderer hvilken påkjenning en lang reise, varme og ukjente omgivelser kan være.

- Har du nettopp vært syk eller har en kronisk lidelse kan en flyreise være forverrende, og direkte farlig, sier Gry Monica Hellevik, som er assistansesjef hos Falck Global Assistance, en alarmsentral som hjelper reiseforsikringskunder i flere norske forsikringsselskap fra Tåsen i Oslo.

- Vi ser stadig oftere at pasienter ikke tåler flyturen ned, selv om legen deres har gitt klarsignal på forhånd, eller at sykdommen blir verre i nytt og uvant klima, bekrefter skadesjef Petter Lassen.

Unngår unødvendig behandling
Skulle du bli syk eller utsatt for en ulykke langt hjemmefra, står du uten ditt kjente sikkerhetsnett. Ofte kommer språklige utfordringer i tillegg til selve skaden.

- Alarmsentralen hjelper kundene i kontakt med utenlandske sykehus og leger, og følger behandlingsløpet tett, forklarer Hellevik.

- Når det er opprettet dialog mellom Falck Global Assistance og behandler i utlandet, ser vi ofte at det er med på å unngå unødvendig behandling og ekstra innleggelsesdager, forklarer Petter Lassen i Frende.

Færre reiser til Tyrkia
I høstferien i fjor sto Spania og Tyrkia for halvparten av skademeldingene til oppgjørsavdelingen i Frende, fulgt av Hellas, USA, Norge, Thailand og Italia.

- Vi får se hva som blir reisetrenden denne høstferien, men vi kan nok regne med en del færre saker fra Tyrkia i år ettersom mange av turoperatørene har hatt en nedgang i salget av reiser dit, sier Gry Monica Hellevik i Falck Global Assistance.

Fem prosent av alle skadene skjer på tur her i Norge, på hytta, til fjells eller på byen.

- Reiseforsikringen gjelder så snart du drar hjemmefra, påpeker Petter Lassen.

Sjansespill uten forsikring
En undersøkelse Opinion har gjort for finn.no avdekket at hver femte nordmann reiser uten forsikring. 19 prosent av de spurte barnefamiliene oppgir at de ikke har reiseforsikring.

- Det synes vi er urovekkende. Det kan bety økonomisk ruin for deg og familien, om du selv må betale et så høyt beløp. Det er litt av et sjansespill å reise uten forsikring, mener skadesjef Petter Lassen i Frende Forsikring.

Gry Monica Hellevik
assistansesjef Falck Global Assistance