Nordmenn blåser i fargen på bruktbilen
Lite rust kommer langt ned på vurderingslista. Bare et fåtall sier at farge er viktig.
Det går frem av en fersk landsrepresentativ undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag for forsikringsselskapet If.
– Nordmenn vil ha mest mulig igjen for pengene. Forholdet mellom tilstanden bilen er i, hvor mange kilometer den har tilbakelagt og hva du må betale, er avgjørende for de fleste, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
48 prosent svarer «pris», 46 prosent «teknisk stand» og 34 prosent «hvor langt bilen har kjørt» på spørsmålet «Hva legger du mest vekt på ved bruktbilkjøp?». Det er mulig å velge maksimum tre svar fra en liste på 12 alternativer.
Serviceheftet er viktig
27 prosent skjeler til bilens historikk, altså hvordan den har fulgt servicen, vært til EU-kontroller og om den har hatt skader. Tidligere eiere er også viktig.
19 prosent er opptatt av hvor gammel bilen er. Omtrent like mange, 18 prosent, svarer at de er opptatt av merke og modell.
– En del synes nok det er vanskelig å finne ut av historikken til bilen. Vi vet imidlertid gjennom en tjeneste for bilhistorikk vi har på nettet, If Bilhjelpen, at når det er enkelt å titte den forrige eieren i kortene, gir det ekstra trygghet for kjøperen, sier produktspesialist Kenneth Havrevoll i If.
Han oppfordrer alle til å sjekke serviceheftet og spørre ut eier grundig om skader.
Bilens utseende teller mindre
– Det er lett å kjøpe katta i sekken hvis bilen kosmetisk ser fin ut, men at eieren har brukt mer penger på poleringsvoks enn service på verksted, sier Havrevoll.
Likevel kan det virke som de færreste går i pusseklutfella: Bare 5 prosent svarer at kosmetisk stand utvendig og innvendig er viktig. 4 prosent er opptatt av farge.
15 prosent svarer «lite eller ingen rust», 10 prosent «praktiske egenskaper» og 6 prosent «plass».
Nøkkelord
Kontakter
Sigmund ClementzKommunikasjonssjef | Bolig/Bil
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder
Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
7 av 10 positive til arbeidsgiveres helseforsikring17.4.2024 08:17:04 CEST | Pressemelding
Stadig flere er positive til at arbeidsgivere tegner helseforsikring, og at denne brukes for å få arbeidstakerne raskere tilbake i jobb. Det er en utdatert myte at helseforsikring er «sniking i køen», sier forsikringsselskapet If.
Sykefravær øker: Men 3 av 10 får ikke hjelp ved psykiske helseplager16.4.2024 08:03:00 CEST | Pressemelding
Lang ventetid og begrenset kapasitet i offentlig helsevesen, gjør at mange ikke får hjelp. – Mangel på behandling kan forsterke og forlenge problemene, og gi unødvendig høyt sykefravær, advarer forsikringsselskapet If.
Flere bileiere får bilen stjålet15.4.2024 08:05:10 CEST | Pressemelding
I fjor var det en økning i biltyverier på 13,9 prosent fra året før, viser tall fra forsikringsbransjen.
Disse ulydene i elbilen må du ta på alvor10.4.2024 08:13:22 CEST | Pressemelding
Folk bør lære seg å bruke ørene for å avdekke feil og sikkerhetsbrister når de kjører elbil. Det kan forhindre farlige situasjoner, påpeker forsikringsselskapet If.
Advarer: Kvinner bråstopper, menn kræsjer på elsparkesykler8.4.2024 08:04:00 CEST | Pressemelding
Elsparkesykkel-sesongen er i gang! Kvinner skader seg oftest når de bråstopper, mens gutter og menn oftest skader seg når de kolliderer med biler, advarer forsikringsselskapet If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom