Nordmenn avhengig av feriestrøm

24.7.2016 07:00 | Fjordkraft

Sommerferie uten tilgang på strøm er uaktuelt for store deler av befolkningen, viser en fersk undersøkelse InFact har gjennomført for strømleverandøren Fjordkraft.

Et lite solcellepanel og en USB-kabel er alt som behøves for ferielading av mobilen

En ferie uten strøm er utenkelig for nærmere 34 prosent av oss, mens ytterligere 20 prosent mener det er helt avgjørende å kunne lade mobilen i ferien. Dermed er det godt over halvparten av befolkningen som mener at tilgang til strøm er en nødvendighet i sommer.

Samtidig svarer så mange som 35 prosent at de klarer seg helt fint uten strøm, så det er langt fra alle som trenger å kunne koble seg til strømnettet i løpet av ferien.

- Mobilen har jo mer eller mindre blitt en livsnødvendighet, så det at en av tre ikke er opptatt av strøm til å lade overrasker oss litt, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft i en kommentar.

Hun påpeker samtidig at det i følge de ferske tallene er svært mange som mener at mobillading ikke er tilstrekkelig.

- Det at hele 34 prosent svarer at en ferie uten strøm er utenkelig, forteller oss vel at det er høyst varierende hvordan vi ferierer. Det som fremstår som selve drømmeferien for noen, kan fortone seg som et mareritt for andre. Og vice versa, sier hun med et smil.

Undersøkelsen viser betydelige regionale forskjeller, og de største forskjellene fremkommer mellom Oslo og Nord-Norge. Mens det i Oslo er mer enn 40 prosent som er avhengig av feriestrøm, er det tilsvarende tallet i nord 28 prosent. Samtidig svarer hele 42 prosent av nordlendingene at de klarer seg helt greit uten strøm i ferien, mens dette tallet i Oslo er på 29 prosent.

- Når det gjelder husholdningene, bruker vi tre ganger så mye strøm i januar som i juli. Mens januar vanligvis står for om lag tolv prosent av årsforbruket i hjemmet, er det kun fire prosent som blir brukt i juli. Dette skyldes flere forhold. For det første er elektrisitet den vanligste oppvarmingskilden her i landet, og når sommertemperaturene gjør oppvarming overflødig, stuper naturligvis strømforbruket. I tillegg er mange bortreist i juli, avslutter hun.

Spørsmål: Hvor viktig er det å ha strøm på ferie?

Utfører: InFact Norge AS
Populasjon: Norge, innbyggere +18 år
Antall intervjuer: 1 006

Vekting: Kjønn, alder, bosted