Nordmann tar over roret i Nordisk Jegersamvirke

Knut Arne Gjems fra Hedmark har blitt valgt som president i Nordisk Jegersamvirke. Nordisk Jegersamvirke representerer omtrent 600 000 medlemmer i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island.

Dette er en spennende utfordring, da vi ser det er viktig for de nordiske landene å samarbeide for jaktas framtid, sier Knut Arne Gjems.

​Norden har mange felles utfordringer på både forvaltning av store rovdyr, våpenlovgivning, trekkfugler, internasjonalt arbeid og jaktas omdømme og posisjon i samfunnet, sier han.

-Sammen er vi sterkere

De nordiske landene har gått sammen og ansatt en lobbyist i Brussel. Norden har også presidenten i Face, Torbjørn Larsson, som er leder i Svenska Jegerforbundet. At de nordiske landene samarbeider om felles muligheter og utfordringer er en stor styrke. Nordisk Jegersamvirke er aktive, på nordisk og europeisk nivå og er fast representert i Brussel. ​

Forbundsleder i NJFF

Knut Arne Gjems er fra Gjesåsen i Hedmark. I november 2018 ble han valgt til ny forbundsleder i Norges Jeger- og Fiskerforbund. Han har vært styreleder i NJFF Hedmark i ni år og sittet i forbundsstyret i NJFF i én periode. I tillegg er han daglig leder i Skogselskapet i Hedmark. Han er en aktiv jaktskytter i alle NJFF sine grener og kursleder på NJFF jaktleder- og ettersøkskurs.

Nordisk Jegersamvirke

Nordisk Jegersamvirke (NJS) ble grunnlagt i 1947 og representerer i dag 600 000 jegere i Sverige, Finland, Danmark, Island og Norge.

De nordiske jaktorganisasjoner er godt organisert med tusener av lokale foreninger og et felles sekretariat. De nordiske jegerne ser på samarbeidet som en avgjørende faktor i naturforvaltningen. Det gjelder både blant jegerne internt og i forhold til andre naturvernorganisasjoner og myndighetene.

Medlemmer:

• Danmarks Jægerforbund