Nordlys og Malin Falch vant Arks barnebokpris!

For første gang vinner en tegneserie denne unike barnebokprisen, der 10 000 barn har vært med og stemt fram sin favoritt!

– Det er eventyrlig å vinne denne prisen. Særlig siden det er barna selv som har stemt Nordlys frem. Når de leser Nordlys håper jeg at de føler bare en fnugg av den fortryllelsen jeg føler akkurat nå, sier serieskaper Malin Falch (25).

Nordlys er en portalfantasy der leseren reiser sammen med hovedpersonen Sonja til et eventyrlig Norge. Den er første bok i en serie, og er allerede trykket i hele 25 000 eksemplarer.

Yngste i historien som mottar prisen
- Det er første gang en tegneserie er nominert til prisen, i tillegg til at Falch er den yngste i historien som er nominert. Falch er illustratøren som ble forfatter ved en ren tilfeldighet og har nå vunnet en av, for ikke si den, gjeveste barnebokprisen i landet, sier Maria Cecilie Granli Brekke, kategorisjef i ARK.

ARKs barnebokpris deles i år ut for 17. gang. Vinneren stemmes frem av over 10.000 femte-, sjette- og sjuendeklassinger fra skoler over hele landet. Dette er den eneste prisen hvor barna selv stemmer frem vinneren.

– Vi er utrolig stolte over å utgi Nordlys av Malin Falch. Hennes tegnede verden trekker leserne til seg og får dem til å ville bo i bøkene hennes. At barna selv har stemt denne boka fram er et kompliment til Falch som er helt unikt, sier redaktør i Egmont Tonje Tornes.