Nordlendinger handler mest lokalmat i butikken

Nordlendinger bruker butikken når de skal finne lokalmat, hele 75 % sier at de handler lokalmaten i butikken. – Derfor er det så viktig at butikkene har den lokale maten og den lokale drikken, sier administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.
Kreditering:Matmerk/Lisa Westgård

Også i resten av landet er butikken førstevalg når forbrukerne skal ha lokalproduserte matspesialiteter. Spisefaktaundersøkelsen viser at 70 % handlet lokalmaten i dagligvarebutikken. 27 % fant sine lokale spesialiteter på Bondens Marked og 16 % sier de kjøpte norske, lokalproduserte matspesialiteter på en matfestival.

Regionale forskjeller

Nordlendingen er de som oftest handler lokalmat i dagligvarebutikken. I de tre nordligste fylkene er det hele 75% som sier butikken er der de handler lokalmaten. I Oslo er det færre som handler lokalmaten i butikk, (67 %) og fler som går på mathall/spesialbutikker (42%) eller Bondens marked (29 %).

- Vi har lenge sett at den lokale butikken er den viktigste salgskanalen for lokalmat, også i byene. I fjor ble det solgt lokalmat for 4,9 milliarder i butikk. Og selv om andre salgskanaler er viktige, så er det i butikken vi må sette inn støtet om vi skal nå regjeringens mål om en omsetning på 10 milliarder i 2025, sier Nina Sundqvist

Lofoten viser vei

I fjor startet LofotenMat opp et prosjekt for å synligjøre lokalmaten bedre i dagligvare butikker i Lofoten. Og det har gitt resultater.

- Med mange turister både vinter og vår, ser vi stor etterspørsel etter lokalmat. I tillegg har lokalprodusert mat blitt mer og mer hverdagsmat i Lofoten. Jeg forventer derfor en ganske stor økning inneværende år, forteller Anne Karine Statle fra LofotenMat.

I dag er det 22 produsenter fra Lofoten som er representert på Coop Extra Leknes og her er omsetningen av lokalmat fordoblet fra 2016 til 2017 fra ca. 1,5 mill til 3 mill. Det inkluderer både meieri, kjøtt, drikke, bær/syltetøy, fisk/sjømat, grønnsaker og bakervarer.

Vær en plagsom kunde

Lokalmat.no er den største og mest komplette oversikten over lokalmat i Norge. Nye produsenter kommer til fra hele landet og gjør portalen aktuell for stadig flere kjøpmenn, matinteresserte og innkjøpere.

- Forbrukerne må være plagsomme og spørre i butikken etter lokalmat. Nå har butikkene ingen unnskyldning for ikke å tilby et større utvalg av lokal mat og drikke fordi alle butikkene i Norge har tilgang til oversikten Lokalmat.no som gir full oversikt på lokalmatprodusenter. Det er snakk om at butikkene må møte kundenes behov og få mer lokalmat i butikken, avslutter Nina Sundqvist.

Kreditering:Matmerk/Lisa Westgård
Utsalgssteder lokalmat, Ipsos