Nordlandsbedriftene vises fram for verden

Sammen med norsk næringsliv har Innovasjon Norge nylig lansert The Explorer – et digitalt utstillingsvindu som skal synliggjøre grønne og bærekraftige norske løsninger for resten av verden. The Explorer gir nordlandsbedriftene unike internasjonale muligheter.
Tomas Norvoll, fylkesrådsleder i Nordland og Monica Ahyee, direktør i Innovasjon Norge Nordland, oppfordrer nordlandsbedrifter til å bli en del av The Explorer. Foto: Evgenia Marvold/Innovasjon Norge.

– The Explorer gir oss mulighet til å vise våre grønne løsninger til hele verden på en effektiv og enkel måte, sier direktør i Innovasjon Norge Nordland, Monica Ahyee, og legger til: – Utstillingsvinduet er en del av den nasjonale eksportsatsingen Merkevaren Norge. Det er ment for løsninger i alle næringer over hele landet.

Norsk industri og næringsliv leverer konkurransedyktige løsninger, og internasjonale undersøkelser viser at Norge kjennetegnes av blant annet høyteknologiske løsninger og bærekraft. Men det er ikke alltid like lett for norske bedrifter å kjempe om oppmerksomheten i det internasjonale markedet.

The Explorer skal bli en portal, hvor utenlandske bedrifter kobles med norske bedrifter som har løsninger som svarer på verdens utfordringer. Løsningen ble lansert 31. mai av statsminister Erna Solberg, og presentert på de lokale Innovasjonstalene i Bodø den 7. juni og på Mo den 11. juni.

Delitek vises frem i The Explorer
Delitek er en av de første nordlandsbedriftene som er med i The Explorer. Selskapet utvikler systemer for å håndtere avfall på skip på en enkel og miljøvennlig måte.

– Avfallshåndtering til havs er en utfordring verden over. Markedet for dette er potensielt stort, men det er tidkrevende og kostbart å markedsføre seg internasjonalt. The Explorer vil hjelpe oss å nå globale kunder på en mer effektiv måte, sier Bjørn Ivar Larsen, Director Operations i Delitek.

Et samarbeid med FN
The Explorer er utviklet i tett samarbeid med FN og bygger på FNs mål for bærekraftig utvikling. I tillegg til å være et utstillingsvindu for bærekraftige løsninger, skal det også inneholde verktøy og historier om Norge og norsk næringsliv, som kan brukes til salg og markedsføring overfor internasjonale kunder, presse og andre målgrupper.

Oppfordrer næringslivet i Nordland til en dugnad
Fylkesrådsleder Tomas Norvoll er også begeistret for The Explorer.
– Bedrifter i Nordland har allerede løsninger i verdensklassen. Mange av våre bedrifter selger produkter og tjenester som kan bidra til å nå FNs mål om blant annet rent vann, god helse, god utdanning, ansvarlig forbruk og produksjon, og ikke minst bærekraftsmål nummer 17: samarbeid for å nå målene. Vi er gode på å samarbeide i Norge og i Nordland, men vi er små i global målestokk. The Explorer vil hjelpe nordlandsbedriftene å nå ut i verden, underbygger fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap).

– Vi oppfordrer lokalt næringsliv til å benytte seg av muligheten til å vise hele verden hva vi kan levere!, fortsetter Ahyee og Norvoll.

Enkel registrering av din løsning
Det er både enkelt og gratis å registrere løsningen på www.theexplorer.no. Det er tre krav som må være oppfylt: Løsningen må være grønn, den må bidra til minst ett av FNs bærekraftsmål og bedriften må etterleve krav til god forretningsskikk. Innovasjon Norge har en redaksjon som kvalitetssikrer alle løsninger og hjelper med ferdigstillelse før publisering på The Explorer.

– Det koster ingenting å få løsningen presentert i utstillingsvinduet, og eksponeringen man får er helt enorm. Norge er ledende på noen felt innen det grønne skiftet. Vi må tenke stort og være mer selgende, avslutter Ahyee.

Kontaktinformasjon:

• Monica Ahyee, direktør Innovasjon Norge Nordland,
    e-post: monica.ahyee@innovasjonnorge.no, mobil: 913 29 655

• Tomas Norvoll, fylkesrådsleder Nordland fylkeskommune,
    e-post: tomas.norvoll@nfk.no, mobil: 908 77 477

Monica Ahyee, direktør i Innovasjon Norge Nordland, og Tomas Norvoll, fylkesrådsleder i Nordland, oppfordrer nordlandsbedrifter til å bli en del av The Explorer. Foto: Evgenia Marvold/Innovasjon Norge.