Egmont Nordisk Film

Nordisk Film investerer og satser stort i spillbransjen

15.9.2016 17:53 | Egmont Nordisk Film

Med den nyopprettede forretningsenheten, Nordisk Film Games, vil Egmont og Nordisk Film de kommende årene investere hundrevis av millioner kroner i nordiske spillutviklere.

Satser hundrevis av millioner på nordisk spillutvikling. Mikkel Weider, direktør Nordisk Film Games og Martin Walfisz, senior partner i Nordisk Film Games. Foto: Nordisk Film/Egmont

Nordisk Film har nylig ansatt Martin Walfisz som senior partner i Nordisk Film Games. Martin Walfisz er grunnleggeren av spillstudioet Massive Entertainment som har produsert kjente titler som «World in Conflict", "Far Cry 3" og nylig "Tom Clancys The Division." Han har grunnlagt og vært administrerende direktør i spillstudioet Planeto som blant annet har produsert "Quiz Battle". Han har også lenge vært engasjert i den nordiske spillbransjen, blant annet som styremedlem i det svenske Games Industry og leder av Game City.

- Nordisk Film har store ambisjoner for dette markedet, og har i tillegg finansielle muskler til å gjøre dette til en virkelig spennende mulighet. Vi satser primært på å investere i allerede etablerte små og mellomstore spillselskaper i Norden, men det er også noen interessante startups i regionen. Jeg ser frem til av Nordisk Film skal bidra til å utvikle det blomstrende nordiske spillmarkedet, sier Martin Walfisz.

Spillmarkedets programvaresalg alene utgjør i år 95 milliarder dollar globalt, ifølge Deloitte. Ifølge en annen rapport fra McKinsey vil totale inntekter på området øke med 8 prosent per år de neste fire årene.

- Vi beveger oss inn i et marked som er i en høy vekstfase, og med sin lange erfaring og kunnskap om spillindustrien vil Martin Walfisz være en viktig brikke i Nordisk Film Games' suksess. Vi er allerede distributør av PlayStation i Norden, og gjennom vår hundreårige filmproduksjon har vi lang erfaring med å jobbe med kreative mennesker og å kommersialisere og markedsføre kreative produkter, sier Mikkel Weider, direktør for Nordisk Film Games.

Nordisk Film Games har løpende dialog med en rekke spillprodusenter, og forventer å presentere den første investeringen innen utgangen av året.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Jesper Eising
Press Officer, Egmont
jesper.eising@egmont.com

Bilder

Last ned bilde
Satser i hundremillionersklassen på nordisk spillutvikling. Martin Walfisz, senior partner, Nordisk Film Games. Foto: Nordisk Film/Egmont
Last ned bilde
Satser hundrevis av millioner på nordisk spillutvikling. Mikkel Weider, direktør Nordisk Film Games. Film Games. Foto: Nordisk Film/Egmont

Om Egmont Nordisk Film

Egmont Nordisk Film
Nydalsveien 12

+47 22 77 20 00http://www.nordiskfilm.no

Nordisk Film eies av Egmont og er verdens eldste filmselskap i kontinuerlig drift
Selskapet ble grunnlagt i 1906 og har sine røtter i filmstudioet i Valby, København. Nordisk Film opererer i dag i hele Norden.

Nordisk Film driver også den største kinokjeden i Norge og drifter flere digitale tjenester, blant annet Billettportalen, Filmweb og Gavekorttorget. Nordisk Film står for distribusjonen av PlayStation-produkter i Norden. I 2015 omsatte Nordisk Film for EUR 497 mill. og hadde totalt 1.900 ansatte.

Egmont er et av Nordens største mediekonsern med 6300 ansatte og aktivitet i 30 land.Selskapet er en stiftelse, og Egmont Fondet deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Egmont står bak TV 2, mer enn 700 magasiner, forlag, Klikk.no, samt flere deleide selskaper.

Følg saker fra Egmont Nordisk Film

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Egmont Nordisk Film på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Egmont Nordisk Film